Denne vejledning henvender sig til medarbejdere, der har brug for at vide mere om, hvordan vi i VIA bruger rum i Itslearning. Den handler blandt andet om, hvordan rum oprettes og tilknyttes brugere, hvilke roller disse brugere har, og hvordan du som underviser forventes at bruge rummet som kommunikationskanal med dine studerende.
Rum er et centralt element i VIAs Learning Management System (LMS) Itslearning. Det er rummene, der danner rammen om, hvordan læringsfællesskaberne grupperes og deler information.
Nye rum oprettes automatisk når administrationen opretter aktiviteter i det studieadministrativesystem ESAS, men når rum skal arkiveres, er det underviserne tilknyttet rummet, der selv skal gøre dette. Læse mere herom i vejledningen Arkiver rum.
Fra det studieadministrative system får EVU studerende adgang til rum tidligst 90 dage før undervisningens startdato, alle andre studerende får adgang til rum tidligst 30 dage før undervisningens startdato.
På nogle uddannelser, får undervisere også automatisk adgang til deres rum, men andre selv skal fremsøge og tilmelde sig rum for de hold, man skal undervise.
Du kan tilmelde dig alle rum på din uddannelse. Fra forsiden (Rum) vælger du linket Alle rum, der befinder sig lige under dit profilbillede.
Det åbner en oversigt over alle de rum, du allerede er tilmeldt. Her skal du vælge linket Tilmeld dig rum.
Nu har du mulighed for at søge efter et bestemt rum. Du har forskellige muligheder for at begrænse din søgning.
- Søg på den konkrete titel. Du behøver ikke skrive hele titlen, men jo mere du skriver, des mere afgrænses din søgning. Dog skal du ramme helt præcise sekvenser af tegn. Det er ikke en søgefunktion, der kan gætte sig til, hvad du leder efter.
- Filtrer efter organisation (uddannelse). VIA anvender ikke Itslearnings semester-funktion, så den kan du ikke bruge.
- Tjek om det rum du søger allerede fremgår af listen. Den er som udgangspunkt filtreret kronologisk efter kolonnen Oprettet, så at de nyeste rum står øverst. Men vælger du andre kolonneoverskrifter, sorteres listen efter dem i numerisk eller alfabetisk rækkefølge.
Mulighed 1 og 2 kan kombineres og afsluttes med at vælge den grønne knap Søgning. Herefter kan der filtreres i listen over resultater som beskrevet under punkt 3.
Når du har fundet det ønskede rum, vælger du linket Tilmeld mig til højre. Rum, som du allerede er tilmeldt vil i stedet have et link, der hedder Fjern mig, og det betyder, at du på samme måde kan fremsøge rum, du ønsker at framelde dig og så vælge dette.
Hvis du er tilknyttet mange rum, kan din startside blive uoverskuelig. Brug funktionen stjernemarkering (den lille stjerne øverst til højre på hver brik) til at sortere oversigten. Stjernemarkerede rum kommer til at stå øverst.
Rummet åbner på siden Oversigt, der er den første af rummets faner og viser dets aktuelle indhold.
- Øverst ser du de aktuelle planer. Der vises to planer.
- Opslag for dit rum.Her kan du skrive aktuelle meddelelser til dine studerende. Når du har skrevet opslaget i tekstfeltet, får du mulighed for at redigere indstillinger og f.eks. deaktivere kommentarer. Læs mere om opslag i denne vejledning
- De seneste ændringer.
- Opfølgningsopgaver, som kan være opgaver, test eller lignende, der kræver din opmærksomhed.
Fanen Planer
På denne fane tilgår du rummets planer, som er det helt centrale i Itslearning, så derfor har planer fået sin egen vejledning. Klik her for at gå til vejledningen for planer.
Fanen Ressourcer
Ressourcer er lager for alle filer m.m., der oprettes og uploades i et rums emner og planer. Når du tilføjer ressourcer til en plan, gemmes de helt automatisk under Ressourcer, men ikke omvendt. Det ressourcer, der ligger i en plan, følger også automatisk med, når du kopierer en plan, et emne eller et helt rum.
Du får automatisk en god mappestruktur i Ressourcer, hvis du tilføjer dine ressourcer i planer, der allerede er knyttet til emner. Hvis du derimod starter med at skabe en mappestruktur i Ressourcer, får du ekstra arbejde med at tilknytte disse til de planer, du efterfølgende opretter. Hvis du ønsker at præsentere de studerende for ressourcer, der ikke er tilknyttet specifikke undervisningsgange, kan du oprette en plan uden dato til dette. Du kan også oprette hele emner med Generel information indeholdende planr uden dato.
Rapporter
Under Rapporter ser du forskellige afrapporteringer. De rapporter, der før lå under sin egen fane - 360º-rapporter - findes nu her. Du kan se status på afleveringer, om de studerende har tilgået ressourcer og mange andre ting, og hvis du har aktiveret fremmøderegistrering og/eller portfolio for rummet, kan rapporter for dette også ses her.
Deltagere
Under fanen Deltagere kan du se deltagerne i dine rum og for eksempel markerer en eller flere deltagere sende beskeder til. Se mere nedenfor om, hvordan du tilføjer deltagere.
Apps
Under apps findes pt. kun et link til Rummets videoer, men knyttes der andre funktioner til rummet, vil de dukke op her.
Under fanen Deltagere ser du listen over brugere, der er tilføjet rummet. Under Rolle kan du se, om de er tilknyttet som undervisere, studerende, administrerende eller gæst. Du kan tilføje brugere til listen. Vælg blot linket Tilføj deltagere.
På den side, der følger, starter en liste over mulige VIA-profiler, du kan tilføje. (Bemærk, at eksterne undervisere ikke kan tilføjes med deres eksterne e-mail/profil. Der skal oprettes en VIA-profil til dem.)
Det er langt det bedste at bruge søgefunktionen. Her kan du nemlig være helt sikker på at ramme den rette medarbejder eller studerende, hvis du søger på initialer eller studienummer, da disse er unikke. Når du har fremsøgt den ønskede bruger kan du tilføje vedkommende til rummet. Inden du gør det, kan du evt. ændre brugerens rolle. Men rollen står allerede som standard til den rolle, der passer bedst til brugerens status. Herefter vælges Tilføj person ud for denne bruger, og vedkommende er nu tilføjet rummet.