English

VIA University College

Se som studerende

Denne vejledning henvender sig til undervisere, der har brug for at kunne se, hvordan indhold i Itslearning ser ud for de studerende.

Når du underviser på et learning, ser du indholdet på en lidt anden måde end dine studerende. De ser en enklere version. Den ligner i høj grad underviserens, men de forskellige knapper og links til at lave nye planer, tilføje ressourcer m.m. er fjernet. Når det gælder afleveringsopgaver, læringsstier m.m. kan det til gengæld være svært for underviseren at fornemme, hvordan opgavedesignet kommer til at virke, når det gennemføres af en studerende, da der er større forskel her.

Itslearning har derfor en indbygget funktion, hvor du kan skifte mellem undervisers og studerendes visning af samme rum. Nedenfor gennemgås først, hvordan du skifter visning, og derefter eksempler på, hvornår det er en fordel at bruge funktionen.

Skift til studerendevisning

Men kan skifte til studerendevisning i det enkelte rum. Funktionen dækker ikke Kalender, Bibliotek og andre faner i Itslearnings hovedmenu. For at skifte til studerendevisning, skal du i det pågældende rum vælge de tre prikker yderst til højre i menulinjen og derefter Studerendevisning.

De tre prikker er tilgængelige fra forsiderne af de første fem faner i rummet, men du vil altid starte din studerendevisning fra fanen Oversigt.

Når du er i studerendevisning vil du kunne se en bjælke øverst i vinduet, der fortæller dig, at du er i denne visning. Det er også her, du har adgang til at afslutte studerendevisning på en knap yderst til højre.

Hvis du åbner en plan i studerendevisning, har du ikke umiddelbart adgang til menubjælken og dermed heller ikke afslutning af studerendevisning. Du kommer dog let tilbage til en side med bjælke ved at bruge Tilbage til-linket, og det vises også i planen, at du er i studerendevisning.

Visning af tilknyttede ressourcer

Når studerende inde på en plan vælger en ressource, kommer de ind på en ny side, hvor alle ressourcer fra denne plan fremgår af en liste i venstre side. Denne visning ligner meget underviserens, men de studerende får en markering af, hvilke ressourcer de har haft åbnet. Nedenfor har den studerende været inde på den anden af de fem ressourcer. Derfor er denne markeret med et grønt flueben. Det er ressourcen 'Synlighed', der er aktiv, men denne ressource er en afleveringsopgave, som først får flueben ved aflevering og ikke kun ved at være set. Mapper markeres ikke med flueben.

Når en studerende har åbnet en ressource, der bare skal ses/læses og ikke kræver handling, markeres den automatisk som set. Hvis den studerende ønsker at fjerne markeringen for at huske at vende tilbage til ressourcen, er der i nederste højre hjørne mulighed for at markere som ulæst. HEr kan den studerende også bladre videre til næste ressource på listen.

Rækkefølgen af ressourcerne kan være vigtig, da både listen og linket Næste ansporer de studerende til at starte fra toppen og arbejde sig nedefter. Det er derfor en god idé at placere test og afleveringsopgaver nederst, hvis de forudsætter, at den studerende har læst de øvrige ressourcer i planen.

Kontrol af adgang og funktionalitet

Hvis du opretter en fil eller mappe, som de studerende skal kunne redigere i, skal du huske at tildele dem adgang til at redigere netop denne fil eller mappe. Se vejledningen om tildeling af rettigheder her. Hvis du vil være sikker på, at de studerende kan redigere, kan du bruge studerendevisning til at prøve det af.

Det samme gælder, hvis du lægger en ressource op, der først skal blive synlig for de studerende på et senere tidspunkt. Her er det en god idé at skifte til studerendevisning og tjekke, at du ikke kan se ressourcen endnu.

Laver du en afleveringsopgave, kan du roligt prøve den af i studerendevisning, eftersom der ikke registreres noget svar fra denne fiktive studerende. Det betyder dog også, at du ikke kan se, hvordan det ser ud for de studerende, når du bedømmer deres afleveringer, fordi du ikke kan lave en aflevering til bedømmelse. Det kan du få indblik i ved at se videoerne om afleveringsopgaver med individuel aflevering, gruppeaflevering og peer-feedback.

Kalender

Kalenderen ser forholdsvist ens ud for studerende og undervisere, men det er alligevel ret vigtigt at forholde sig til de studerendes brug af denne funktion.

Mange studerende vælger at bruge kalenderen i Itslearning som primær indgang til studiemateriale og strukturering af deres studieaktivitet. Dvs. at de orienterer sig efter 'Hvad skal jeg have læst til dagens undervisning?' i stedet for at bruge strukturen under fanen Planer til at orientere sig ud fra. Tidligere har det til dels været en fornuftig strategi at bruge kalenderen, fordi den gamle visning af planer ikke altid var pålidelig hvad angår at holde kronologisk orden på planerne. Det fungerer fint nu, og særligt fanen Aktuelle i Planer er et godt redskab for de studerende.

Hvis de studerende er tilbøjelige til kun at orientere sig ud fra Kalender, risikerer de at overse alle planer, som er uden dato. Så hvis du benytter dig af denne kategori, er det særdeles vigtigt at tale med de studerende om, at det er mest hensigtsmæssigt at de jævnligt orienterer sig ud fra fanen Planer.  

Nedenfor gennemgås kort, hvordan kalenderen fungerer i samspil med planer og ressourcer.

Mobil app'en

Forrige Vejledning Rum
Næste Vejledning Diskussion