English

VIA University College

Moduler i Umbraco

Denne vejledning henvender sig til alle redaktører på MitVIA og beskriver moduler i Umbraco.

Tekstmodul

Sådan bruger du tekstmodulet

I tekstmodulet kan du skrive almindelig brødtekst eller indsætte billeder, links osv.

Tekstmodulet består af fire felter:

  • Fælles (fælles for alle VIA studerende).
  • Fælles for nogle (fælles for X antal uddannelser inkl. alle udbud).
  • Uddannelse/Campus (fælles for en hel uddannelse eller en hel campus).
  • Udbud (fælles for ét udbud på én uddannelse eller én adresse).

Fælles-feltet:

Fælles-felt
  • Det er KUN Super Editors (fællesredaktører), som kan tilføje indhold i fælles-feltet.
  • Indhold i fælles-feltet vises for ALLE studerende på alle uddannelser og campusser.

Fælles for nogle-feltet:

Fælles for nogle-felt
  • Det er KUN Super Editors (fællesredaktører), som kan tilføje nye Fælles for nogle-felter. Er du uddannelsesredaktør for ALLE de uddannelser, som er en del af fælles-for-nogle-feltet, kan du også redigere i indholdet.
  • Indhold i fælles for nogle-feltet vises for de udvalgte uddannelser.

Uddannelsesfelt/campusfelt:

Uddannelsesfelt/campusfelt
  • Det er både Super Editors (fællesredaktører) og uddannelsesredaktører, som kan redigere indhold i uddannelsesfeltet/campusfeltet.
  • Du kan kun redigere i uddannelsesfeltet/campusfeltet, når du har valgt den pågældende uddannelse/campus som din ‘rolle’ i Umbraco.
  • I uddannelsesfeltet/campusfeltet indsætter du indhold, som er fælles for en hel uddannelse. Det vil sige, at fx sygeplejerskestuderende på tværs af alle udbud kan se det indhold, som du tilføjer i dette felt.

Udbudsfelt/adressefelt:

Udbudsfelt/adressefelt
  • I udbudsfeltet er der en dropdown menu, hvor du kan vælge hvilket udbud, du vil indsætte indhold til.
  • Det er både Super Editors (fællesredaktører) og uddannelsesredaktører, som kan redigere indhold i udbudsfeltet/adressefeltet.
  • Du kan kun redigere i udbudsfeltet/adressefeltet, når du har valgt den pågældende uddannelse/campus som din ‘rolle’ i Umbraco.
Opret tekstmodul - for Super Editors

Tilføj modulet på siden.

  1. Klik på "Tilføj indhold" i bunden af siden.
  1. Vælg "Tekstmodul" blandt modulerne.

Som Super Editor (fællesredaktør), kan du se fælles-feltet, evt. Fælles-for-nogle-feltet samt felterne for alle de uddannelser/campusser, der har indhold i modulet.

Harmonikamodul

Sådan bruger du harmonikamodulet

Et harmonikamodul er et modul, hvor du kan tilføje ét eller flere harmonikapunkter. Hvert harmonikapunkt er en overskrift (H3). Modulet bruges til at skjule og vise indhold.

Harmonikamodul

Harmonikamodulet indeholder også et valgfrit tekstfelt, som er placeret mellem H2’eren og harmonikapunkterne. Det giver mulighed for at tilføje noget indledende/rammesættende tekst til dit harmonikamodul.

Tekstfeltet kan både være fælles og målgruppestyres ligesom tekstmodulet kan:

Tesktfelt harmonikamodul

Hvert harmonikapunkt fungerer på samme måde som tekstmodulet. Du kan altså i et hvert element i harmonikamodulet indsætte samme typer af indhold, som i tekstmodulet: Tekst, billeder, links osv.

Læs mere i vejledning om tekstmodulet.

Hvornår bruger vi modulet?

Du anvender ofte et harmonikamodul på sider, som har meget indhold eller på sider, hvor brugeren kun har behov for at læse dele af indholdet. Det hjælper brugeren med at overskueliggøre større mængder af relateret indhold.

Det kan fx være praktiksiden, hvor du kan have behov for at vise informationer om:

  • Før praktik
  • Under praktik
  • Efter praktik
Opret harmonikamodul - for Super Editors

Tilføj modulet på siden.

Klik på "Tilføj indhold" i bunden af siden og vælg "Harmonikamodul" blandt modulerne.

  1. Giv dit harmonikamodul en titel og udfyld evt. brødtekst i tesktfeltet.

Harmonika titel er din Overskrift 2 (H2’er), som er en overskrift til hele harmonikamodulet.

Som Super Editor (fællesredaktør), kan du se fælles-feltet, evt. Fælles-for-nogle-feltet samt felterne for alle de uddannelser/campusser, der har indhold i modulet.

Opret harmonikapunkt - for Editors og Super Editors
  1. Tryk på "Tilføj harmonikapunkt".
  1. Giv dit harmonikapunkt en titel.

Titel på dit harmonikapunkt er din Overskrift 3 (H3’er).

Som en uddannelses- eller campusredaktør, kan du se fælles-feltet, evt. Fælles-for-nogle-feltet samt uddannelses-/campusfelt og udbuds-/adressefelt for den uddannelse(r)/campus(ser), du er redaktør for.

  1. Tilføj indhold i teksfelt(er).

Husk altid at forholde dig til målgruppestyring i Umbraco.

Vælg "Indsæt" og slut af med "Gem og udgiv".

Knapmodul

Sådan bruger du knapmodulet

Knapmodulet kan indeholde en eller flere knapper. Du kan linke til både:

  • Andre sider på MitVIA/MyVIA
  • Eksterne hjemmesider
  • Medier (fx pdf’er)

Vi bruger i de fleste tilfælde almindelige knapper som CTA’er (Call to action). En CTA skal signalere handling til brugeren og skal være den vigtigste handling på siden.

Brug altid knapper med omhu; pas på med at lave for mange og tænk over, hvordan du bruger dem.

  1. Knapmodulet indeholder også et valgfrit tekstfelt, som er placeret mellem modulets overskrift (H2) og knapperne. Tekstfeltet fungerer på helt samme måde som det almindelige tekstmodul. Det giver mulighed for at tilføje noget indledende/rammesættende tekst til din/dine knap/knapper:
Se eksempel
Opret knapmodul - for Super Editors

Tilføj modulet på siden.

Vælg ‘Tilføj indhold’ i bunden af siden og vælg 'Knapmodul’ blandt modulerne.

  1. Giv dit knapmodul en titel.
  2. Udfyld evt. tekst.

Knaptitel er din H2’er, som er en overskrift til hele knapmodulet.

Opret knappeelementer - for Editors og Super Editors
  1. Under ‘Generic’ tilføjer du dine knapper én ad gangen.

Anvend sidetræet i dialogboksen, som kommer frem, når du skal vælge siden, som du vil linke til.

  1. Vælg siden i sidetræet.
  2. Udfyld link titel.
  3. Vælg indsend.

Det er vigtigt at linke på denne måde, fordi du på denne måde linker til sidens ID. Det betyder, at hvis siden skifter navn eller flytter placering, vil dit link automatisk blive opdateret og dermed ikke blive til et dødt link.

Når du linker til en anden hjemmeside, linker du eksternt. Det kan f.eks. være via.dk eller retsinformation.dk.

  1. Kopier sidens URL ind i dialogboksen.
  2. Udfyld link titel.
  3. Ving af at linket skal åbne i et nyt vindue eller fane.
  4. Vælg indsend.

Kortmodul

Sådan bruger du kortmodulet

Kortmodulet er et modul, som kan indeholde et eller flere kort.
Kortmodulet har også en overskrift, som er din Overskrift 2 (H2’er).

I hvert kort kan du indsætte:

  • Overskrift (Overskrift 3, H3'er)
  • Brødtekst
  • Billede eller video (pt. kun fra YouTube)
  • Link

Det betyder, at et kort kan komme til at se meget forskelligt ud.

Se eksempler på kort
Kortmodul eksempler

Kortmodulet indeholder også et valgfrit tekstfelt, som er placeret mellem modulets overskrift (H2) og kortene. Tekstfeltet fungerer på helt samme måde som det almindelige tekstmodul. Det giver mulighed for at tilføje noget indledende/rammesættende tekst til dine kort:

Tekstfelt kortmodul

Hvornår bruger vi kortmodulet?

  • Brug kort til at fremhæve noget på siden, hvor du har brug for at skrive lidt forklarende tekst til dit link eller din video.
Kortmodul
  • Brug som udgangspunkt ikke kortmodulet uden at linke til noget. Et kort skal ikke bruges som en tekstboks for at indramme eller fremhæve noget tekst.
  • Alle kort i samme kortmodul SKAL have ens indhold. Du må altså fx ikke indsætte tekst i det ene og billede i det andet.

Vi bruger ofte kortmodulet på vores ‘niveau 2’ sider til at linke til de øvrige undersider til den pågældende niveau 2 side.

Se eksempel på kortmodul på niveau 2 sider
Opret kortmodul - for Super Editors

Tilføj modulet på siden.

Vælg ‘Tilføj indhold’ i bunden af siden og vælg 'Kortmodul’ blandt modulerne.

  1. Giv dit kortmodul en titel.
  2. Udfyld evt. brødtekst.

Titlen på dit kortmodul er din Overskrift 2 (H2’er), som er en overskrift til hele kortmodulet.

Opret kortelementer - for Editors og Super Editors
  1. Klik på 'Tilføj kort' og tilføj dine kort ét ad gangen.

Opsæt dit kort ved at udfylde de forskellige punkter i kortet.

  1. Udfyld titel - Titel på dit kortelement er din Overskrift 3 (H3’er).
  2. Indsæt billede/video - Dit billede skal have størrelse 960x480 (Se hvordan du beskærer dit billede). Ønsker du video på dit kortelement skal videoen være fra YouTube. Du indsætter videoens ID fra YouTube. Der bliver automatisk vist et billede i kortelementet, når du indsætter et video ID fra YouTube.
  3. Indsæt indhold - Her har du mulighed for at skrive lidt brødtekst til dit kortelement.
  4. Tilføj link - Tilføj et link, hvis dit kortelement skal linke brugeren videre.
  5. Tilføj label - Vil du f.eks. have årstal på i dit kortelement kan du tilføje label.

Husk altid at forholde dig til målgruppestyring i Umbraco.

Vælg ‘Indsæt’ og slut af med ‘Gem og udgiv’.

Opret document scope - for Editors og Super Editors
  1. Tilføj dine elementer (document scope) ét ad gangen.

Titlen på dit automatiske link modul er din overskrift 2 (H2'er), som er en overskrift til hele det automatiske link modul. I nogle tilfælde er overskriftsfeltet tomt, da flere uddannelser deles om modulet, men har forskellige overskrifter. Her er H2'eren placeret i de uddannelsesspecifikke tekstfelter i stedet for.

  1. Vælg den rod (mappe), der skal trækkes indhold fra.

Du skal nu vælge den mappe i mediearkivet, hvis mapper/filer skal vises på siden.

Vælger du f.eks. mappen 'Aarhus' som rod her, er det altså de mapper og filer, der ligger i denne rod (mappe), som vises på siden.

'Aarhus' angivet som rod
  1. Klik på 'Vælg'.
  1. Forhold dig til målgruppestyring.

Læs mere om målgruppestyring i Umbraco.

  1. Tilføj eller fjern evt. mapper/filer til eller fra den valgte rod (mappe).

Du kan med 'Tilføj til scope' tilføje mapper/filer, der ikke ligger i den valgte rod (mappe). Disse mapper/filer vil nu også blive vist sammen med filerne i den angivne rod (mappe).

Du kan med 'Fjern fra scope' fjerne mapper/filer, der ligger i den angivne rod (mappe). Disse mapper/filer vil nu ikke blive vist.

  1. Tilføj evt. visning af opdateringsdato (kun fællesredaktører).

I det automatiske linkmodul har du mulighed for at vise filernes opdateringsdato, hvis det er relevant for brugerne at kende til denne.

  1. Tryk 'Indsæt' og slut af med 'Gem og udgiv'.

Kampagnemodul

Sådan bruger du kampagnemodulet

Et kampagnemodul bruges, når du har brug for at gøre opmærksom på noget særligt. Det kan fx være info til nye studerende, en deadline for praktikansøgning, en reminder om aflevering af bøger, mv. En kampagne kan køre i kortere eller længere tid alt efter, hvor længe den er aktuel.

Brug ikke kampagnemodulet som dit primære indhold på en side. Indholdet skal kunne forstås og stå alene og fortsat være del af den samlede side.

Du kan tilføje flere kampagne-elementer til dit kampagnemodul - fx hvis du har et årshjul, hvor du løbende udskifter din kampagne. Dog viser modulet kun én kampagne ad gangen.

Kampagnemodulet består af:

Kampagnemodul
Opret kampagnemodul - for Super Editors

Tilføj modulet på siden.

Vælg ‘Tilføj indhold’ i bunden af siden og vælg 'Kampagnemodul’ blandt modulerne.

  1. Tilføj din kampagne.
  1. Tilføj evt. temafarve.

Tilføjer du temafarve, slår det igennem på hele modulet (dvs. alle kampagner) og ikke på den enkelte kampagne. Husk at der kun vises én kampagne ad gangen.

Opret kampagneelement - for Editors og Super Editors
  1. Tilføj din kampagne.

Opsæt din kampagne ved at udfylde de forskellige punkter i din kampagne:

  1. Indsæt billede.
  2. Udfyld titel.
    • Titlen på din kampagne er din Overskrift 2 (H2’er).
  3. Indsæt indhold.
    • Her har du mulighed for at skrive lidt brødtekst til din kampagne.
  4. Tilføj link.
    • Tilføj et link, hvis din kampagne skal linke brugeren videre. Hold det kort fx ‘Ansøg om plads nu’ eller ‘Book tid til samtale’.
  5. Indsæt video.
    • Ønsker du video på din kampagne skal videoen være fra YouTube. Du indsætter videoens ID fra YouTube nederst. Der bliver automatisk vist et billede i kampagnen, når du indsætter et video ID.

Husk altid at forholde dig til målgruppestyring i Umbraco.

  1. Vælg "indsæt" og slut af med "Gem og udgiv".
Forrige Vejledning Kom igang med Umbraco
Næste Vejledning Målgruppestyring i Umbraco