Denne vejledning henvender sig til alle medarbejdere i VIA og forklarer hvordan du opretter en god meddelelse eller laver et opslag på opslagstavlen på MitVIA/MyVIA
Brug af meddelelser og opslag
Hvad skal du bruge meddelelser til?
Du kan lægge en meddelelse op på MitVIA, hvis du har brug for at sende noget information ud til en eller flere uddannelser/udbud eller en eller flere campusser.
Eksempler på hvad en meddelelse kan omhandle:
- Vigtige deadlines (SU deadlines)
- Nye retningslinjer
- Relevante nyheder (Vind kage til din Campus)
- Ændrede åbningstider/besøgstider/telefontider
Hvad skal du slå op på opslagstavlen?
Du skal bruge opslagstavlen til følgende emner:
- Studiejob
- Frivilligt arbejde
- Markedsplads
- Fx køb, salg og bytte
- Bolig
- Fx udleje bolig, søge bolig, Airbnb
- Lidt af hvert
- Fx eksterne events, lokale tilbud, glemte sager
OBS: Hverken meddelelser eller opslag må have kommercielt indhold.
Information som "Cult deler shakers ud", "Arla står ved hovedindgangen" og "du kan vinde noget ved at deltage i" må dermed IKKE ligge i meddelelsesmodulet eller på opslagstavlen.
Hvad skal du bruge events til?
Du kan læse om, hvad du skal bruge events til, og hvornår du skal oprette noget som et event i vejledningen til events på MitVIA.
Er du i tvivl, om du skal oprette en meddelelse, et opslag eller et event, kan du altid få sparring ved at skrive til [email protected]
Meddelelser kan oprettes af alle medarbejdere i VIA. Husk at danske meddelelser skal skrives på MitVIA, mens engelsksprogede meddelelser skal skrives på MyVIA.
- Log ind på MitVIA/MyVIA
- Klik på 'Nyt'/News' oppe i højre hjørne
- Klik på 'ny meddelelse'/'create message'
Udfyld meddelelsen
- Vælg afsender blandt kategorierne. Er du i tvivl om, hvilken afsender du bør vælge, kan du altid få sparring ved at skrive til [email protected]
- Vælg modtager(e). Du kan vælge hele uddannelser eller enkelte udbud. Du kan også vælge adresser, hvis din meddelelse omhandler en bestemt campus.
- Udfyld emnefeltet. Dette bliver din meddelelses overskrift. Det må max fylde 80 tegn.
- Vælg dato for oprettelse. Meddelelser slettes automatisk 6 måneder efter oprettelsesdatoen.
- Skriv din meddelelse. Du kan oprette links, tilføje billeder og indsætte pdf-filer (kun pdf'er - ingen andre filtyper) i din meddelelse. Billeder skal være 960x480 px - se hvordan du tilpasser billederne til formatkravene.
Du skal være opmærksom på, at de mest væsentlige oplsyninger skal fremgå af selve meddelelsen. Pas derfor på med blot at linke til en pdf eller indsætte billeder med tekst i din meddelelse, da sådanne billeder ikke er webtilgængelige. Hvis du er nødt til at indsætte pdf'er eller billeder med tekst, så sørg altid for, at denne samme tekst, som fremgår i pdf'en eller på billedet, også står som tekst i selve meddelelsen. Du kan med fordel bede din samarbejdspartner om, at de, som supplement til de vedhæftede billeder og/eller pdf'er, sender deres information i tekstform.
OBS: Hele din meddelelse må maksimalt fylde 2 MB.
- Tryk 'Opret meddelelse' eller 'create message'
Opslag kan oprettes af alle medarbejdere og studerende i VIA. Husk at danske opslag skal skrives på MitVIA, mens engelsksprogede opslag skal skrives på MyVIA..
- Log ind på MitVIA/MyVIA
- Klik på 'Nyt'/'News' oppe i højre hjørne
- Skift visning til 'opslagstavle'/'Bulletin board'
- Vælg 'Nyt opslag'/'New post'
Udfyld opslaget
- Vælg filtreringsparametre
- Kategori (kun én)
- By (én eller flere)
- Uddannelse (én eller flere)
- Udfyld titel. Dette bliver dit opslags overskrift. Det må max fylde 80 tegn.
- Sæt en udløbsdato på dit opslag. Overvej altid hvor længe dit opslag er relevant. Indeholder det f.eks. en deadline, er det en god idé at sætte udløbsdato på. Opslag slettes automatisk 6 måneder efter oprettelsesdatoen.
- Skriv dit opslag. Du kan skrive tekst, oprette links, indsætte billede og tilføje pdf’er (kun pdf’er - ingen andre filtyper). Billeder skal være 960x480 px - se hvordan du tilpasser billederne til formatkravene.
Du skal være opmærksom på, at de mest væsentlige oplsyninger skal fremgå af selve meddelelsen. Pas derfor på med blot at linke til en pdf eller indsætte billeder med tekst i din meddelelse, da sådanne billeder ikke er webtilgængelige. Hvis du er nødt til at indsætte pdf'er eller billeder med tekst, så sørg altid for, at denne samme tekst, som fremgår i pdf'en eller på billedet, også står som tekst i selve meddelelsen. Du kan med fordel bede din samarbejdspartner om, at de, som supplement til de vedhæftede billeder og/eller pdf'er, sender deres information i tekstform.
OBS: Hele dit opslag må maksimalt fylde 2 MB.
- Klik på 'Opret opslag'/'create post'
Gode råd og retningslinjer
- Sørg for at din overskrift appellerer til dine modtagere (ellers klikker de ikke – og hellere ramme få end ingen).
- Skriv kort og præcist. Opret hellere flere korte og mere målrettede meddelelser end én lang meddelelse.
- Pas på med at indsætte billeder med tekst i din meddelelse, da sådanne billeder ikke er webtilgængelige. Hvis du er nødt til at indsætte billeder med tekst, så sørg altid for, at denne samme tekst, som fremgår på billedet, også står som tekst i selve meddelelsen. På den måde sikrer du, at brugere ikke misser vigtige oplysninger.
- Husk at tilpasse dine billeder til det rigtige format. Til opslag og meddelelser skal billederne have et format på 960x480 px.
- Find det billede, der skal beskæres og åben det i appen 'Billeder' (standard på Windows).
- Klik på de tre prikker i øverste bjælke.
- Klik på 'Ændr størrelsen på billedet'.
- Start med at justere bredden på dit billede (fx. 960 px).
- Tryk på 'Gem' og gem billedet ned.
- Åbn billedet på ny i appen 'Billeder'.
- Tryk på ikonet for 'Rediger billede' i øverste bjælke.
- Vælg 'Beskær'.
- Træk og beskær nu dit billede til den rigtige højde (fx. 480 px).
- Du kan se billedets størrelse nederst.
- Tryk "Gem" for at gemme dit billede.
- Husk, at alle meddelelser og opslag altid skal være relevante for studerende. Slå derfor ikke noget op, som kun (eller primært) er relevant for VIAs medarbejdere. Information til VIAs medarbejdere skal på medarbejderportalen.
- Danske meddelelser/opslag skal skrives på MitVIA, mens engelsksprogede meddelelser/opslag skal skrives på MyVIA.
- Afslut din meddelelse/dit opslag med kontakt og/eller handlingsmuligheder (f.eks. et link), så du er sikker på, at de studerende ved, hvad de skal gøre, når de har læst meddelelsen/opslaget.