English

VIA University College

Læringssti

Denne vejledning henvender sig til undervisere, der gerne vil opbygge forløb til self-paced learning eller kunne differentiere, hvilke opgaver de studerende skal igennem.

Man kan i en almindelig plan organisere rækkefølgen af ressourcer og aktiviteter. Brugerfladen her ligner meget den i læringsstier, og de studerende vil typisk gennemgå ressourcer og aktiviteter oppefra og ned. Så du skal overveje, om rækkefølgen er så vigtig, at det kan betale sig at lave en læringssti.

Har du brug for at lave differentieret undervisning med forskellige ruter gennem et undervisningsmateriale, eller har du brug for at lade stiens progression være afhængig af om den studerende har besvaret opgaver eller test på vejen, så er Itslearnings funktion Læringssti smart at bruge.Ved at bygge en læringssti kan du som underviser lave en bestemt rækkefølge af ressourcer og aktiviteter, der fører hen mod et mål.

En fordel ved det er, at studerende kan arbejde i deres eget tempo med læringsstiens indhold. Vejen til målet behøver ikke være den samme for alle studerende. Ved at inkludere bedømmelser kan du lave forskellige ruter hen mod målet baseret på resultaterne. Det kan for eksempel bruges til, at den studerende kan springe hurtigere frem, hvis han eller hun består en forståelsestest undervejs i stien. Men det kan også bruges til at bygge et hjælpespor. Studerende, der består testen, kommer altså hurtigere igennem stien, mens studerende, der ikke består af testen, bliver tilbudt yderligere materiale og møder den samme sti igen senere.

Kom godt i gang

Man kan begynde opbygningen af en læringssti på to måder. Du kan starte fra bunden ved at vælge Tilføj nederst i venstre side på fanen Ressourcer og så vælge Læringssti. Så starter stien med at have tre tomme trin, og du kan tilføje ressourcer eller aktiviteter og flere trin. Du kan tilføje indhold fra din computer eller fra et andet rum.

Vi anbefaler dog, at du begynder med at lave og samle de ressourcer, du vil have din læringssti i en mappe under fanen Ressourcer. Når du har det, du har brug for, kan du ganske enkelt gøre mappen til en læringssti.

Start med at lave et storyboard over din læringssti, inden du begynder at bygge den i Itslearning.

Opret læringsstien

Når indholdet er klar i mappen i Ressourcer, kan du med to klik oprette en læringssti. Vælg de tre prikker i øverste højre hjørne og herefter Opret læringssti.

Din læringssti gemmes løbende, så du kan forlade den, inden du er færdig, og vende tilbage til den igen senere.

For hver ressource og aktivitet i mappen bliver der lavet et trin. Disse trin er i samme rækkefølge, som de lå i mappen, men du kan trække og slippe dem for at bytte rundt. Hold blot musen over det trin, du vil flytte, og grib de tre prikker, der dukker op i højre side.

Din læringssti får samme navn som mappen, du dannede den ud fra. Du kan redigere titlen ved at vælge den lille blyant ud for titlen. Afslut med Gem titel.

Design stien

For hvert trin afhænger dine muligheder nu af, hvilken type ressource, der er tale om. Almindelige dokumenter, links og andet, der blot skal læses, fører videre til næste trin. Hvis du har inkluderet opgaver for eksempel en test eller arbejds- og afleveringsopgaver, kan du lave forskellige ruter inde i selve læringsstien. Forudindstillingen er, at opgaver og test vil bringe den studerende videre til det næste trin, når testen er gennemført, eller opgaven er sendt. Men du kan vælge at lede den studerende videre til et andet trin baseret på opgaven eller testens resultat.

Test

Trinnet Collaborative Learning i dett eeksempel er en test. Derfor kan man i stedet for 'fuldført' vælge 'studerende har et pointtal på mindst'. Herved vises muligheder for at sætte en grænse for, hvornår testen er godkendt, og underviseren kan herefter angive, hvilket trin den studerende skal ledes videre til. Ekstra materiale til studerende, der fejler i testen, bør ligge umiddelbart efter denne. Studerende, der har styr på indholdet, føres videre til trinnet efter ekstramaterialet. På billedet her er der indlagt en pdf-fil som ekstra materiale.

Hvis de studerende skal bestå testen for at komme videre, sættes det umiddelbart efterfølgende trin som fortsættelsen. Dermed bliver feltet 'Ellers' til 'gentag dette trin'. Så kommer den studerende først videre, når testen er bestået. Her kan det anbefales at sørge for, at den studerende har mulighed for at lære af sine fejl i testen.

Feedback og forklaring kan tilføjes i selve testen. Læs mere i vejledningen om test og quiz for at lære mere om dette.

Arbejdsopgave

En arbejdsopgave er en ret alsidig ressource i Itslearning. Den kan indstilles til at enten den studerende selv eller underviseren skal kunne afgøre, om opgaven er fuldført. Hvis læringsstien skal kunne gennemføres på egen hånd af studerende, bør indstillingen sættes til, at den studerende selv kan markere opgaven som fuldført, for næste trin i læringsstien åbnes først, når opgavens status er Fuldført.

Afleveringsopgave

Sætter underviseren en arbejdsopgave ind i en læringssti giver det mulighed for et lidt mere nuanceret indblik i den studerendes arbejde med stoffet, end man kan opnå med en test. Underviseren kan stille en opgave, hvor den studerende skal aflevere et produkt som svar. Denne opgave skal typisk bedømmes af underviseren. For at dette ikke nødvendigvis vil stoppe den studerendes videre arbejde med læringsstien, er der mulighed for at indstille dette trin på følgende tre måder:

Hvis man vælger 'send', skal den studerende blot aflevere opgaven og kan fortsætte uden bedømmelse. 'Fuldført' og 'Studerende har et pointtal på mindst' kræver, at bedømmelsen foreligger, før næste trin åbnes. Dermed bliver den studerendes videre arbejde med læringsstien afhængig af underviserens feedback, hvilket som regel netop ikke er hensigten med self-paced learning.

Hverken Arbejdsopgave eller Afleveringsopgave giver mulighed for at differentiere, hvordan den studerende skal fortsætte. De vil altid føre til næste trin. Så hvis man ønsker at kunne præsentere en studerende for ekstra materiale på baggrund af præstationen i en afleveringsopgave, kan underviseren linke til det i feedback-feltet i selv opgaven.

Tilmeldingsformular

En tilmeldingsformular kan også fungere i en læringssti. Det kan f.eks. bruges til at lade de studerende vælge mellem workshops, specialiseringer, ekskursioner eller andet, der foregår i rammerne af samme rum, hvor det kan være nyttigt at kunne oprette grupper på baggrund af tilmeldingsformularen. Læs evt. mere om tilmelding i Itslearning i vejledningen om dette.

Da formularen i dette tilfælde er det sidste trin, får den automatisk funktionen 'Hvis fuldført gå til fuldført', hvilket betyder, at den studerende har afsluttet læringsstien.

Tilføj eller fjern trin

Hvis du undervejs finder ud af, at du har brug for flere trin, så kan du tilføje et nyt i bunden af læringsstien. Det kan trækkes op på den ønskede plads, ligesom de øvrige trin. Du kan så tilføje en ressource eller aktivitet til det nye trin. Den kan tilføjes fra din computer eller fra et andet rum. Trin kan fjernes igen ved at vælge skraldespandsikonet ud for det.

Alle læringsstiens ændringer gemmes automatisk, men når du er færdig med at designe stien, skal du vælge Fuldfør læringssti. Hvis du vil ændre noget herefter kan du vælge knappen Rediger sti. Når læringsstien er færdig, skal den gøres synlig for de studerende. Når en læringssti er gjort synlig for de studerende, så findes den i Ressourcer, hvorfra du kan tilføje den til en plan.

Bemærk, at det ikke vil være muligt at redigere i selve stien, når først en studerende er begyndt på den. Gør du det alligevel, så vil alle påbegyndte studerende skulle begynde forfra. Men du kan godt redigere i den enkelte ressource, hvis du f.eks. har fundet en stavefejl.  

Den studerendes arbejde med læringsstien

Når den studerende vælger startknappen, åbnes det første trin.

De trin der står til at den studerende kan gå videre, når trinnet er set, vil give adgang til det næste efter 7 sekunder.

En undtagelse er trin, der indeholder en test. Som et minimum skal den studerende nemlig gennemføre testen for at komme videre. Herunder ses, hvordan det ser ud for den studerende, som på baggrund af en for lav score føres videre til ekstramaterialet. Som det ses, får den studerende sin score at se, men det er ikke synligt, at næste trin er et ekstra trin.

Når en opgave er indstillet til, at den studerende selv kan markere den som fuldført, vil der øverst i ressourcen fremgå en knap til at markere dette.

Når den studerende har fuldført sidste trin, kommer der en besked om dette.

Overblik over studerendes aktivitet

Underviseren kan følge med i de studerendes aktivitet i læringsstien på flere planer. Direkte fra læringsstien kan underviseren for test, afleveringsopgaver osv. se, om de studerende har gennemført aktiviteten og med hvilke resultater. Man kan også se den samlede oversigt over, hvem der har gennemført læringsstien. Den finder man under fanen Rapporter og feltet 360º-rapporter. Her vælger mani venstre side Oversigt over ressourcer g finder læringsstien. Vælg Vis detaljer ud for læringsstien for at se, hvem der har gennemført hele modulet, eller Vis detaljer for den enkelte ressource. for et mere detaljeret indblik.

Forrige Vejledning Tilmelding
Næste Vejledning Scan med Android eller iPhone