English

VIA University College

Test og quiz

Denne vejledning henvender sig til undervisere, der gerne vil bruge test og quiz i Itslearning. Det gennemgås, hvordan man kan opbygge sine egne tests og quizzer, og hvordan de kan indgå i et undervisningsforløb.

Brug af test og quiz

Der er tre scenarier hvor man kan anvende testfunktion i Itslearning; før undervisning, i undervisning eller efter undervisning. For alle tre gælder det, at underviseren kan få indblik i de studerendes succes eller mangel på samme under tilegnelsen af stoffet. Ligeledes kan umiddelbar feedback til de studerende hjælpe dem til at vurdere udbyttet af egen læring, mens de stadig kan nå at justere deres indsats.

Det vil altid være op til den enkelte undervisers faglige vurdering, om test og quiz er en egnet fremgangsmåde i forhold til stoffet og de studerendes læring. Her gives blot ideer og teknisk vejledning til, hvordan de kan anvendes og sættes op.

Før undervisningen

Test og quiz før undervisningen giver typisk underviseren et indblik i, hvad de studerende allerede ved eller mangler viden om. Underviseren kan så vælge at planlægge undervisningen omkring det.

Quizzer med åbne spørgsmål, hvor de studerende selv kan formulere svarene, kan hjælpe dem med at reflektere over og fomulere den viden, de gerne skal have fået af at læse det forberedende materiale til dagens undervisning. Det kan også motivere dem til at forberede sig godt, at der er en test.

Underviseren kan også formulere spørgsmål, der skal aktivere viden fra tidligere undervisning, der ikke direkte er en del af dagens emne, men som er en forudsætning for at forstå dette.

I undervisningen

I undervisningen vil typisk være som et læringsværktøj, hvor de studerende vil få en instant feedback på den viden, de har optaget. Det kan være et aktiverende element som afbræk i en længere undervisningssession.

Man kan som underviser overveje, om stoffet ligefrem egner sig til gamification, hvor der også tilføjes et element af konkurrence for at motivere de studerende til at lære stoffet.

Efter undervisningen

Efter undervisningen vil test primært ofte være et regulært tjek af den optagede viden. Det vil kunne fungere for de studerende som en pejling af, hvor de har brug for at forbedre deres forståelse. Det kan også hjælpe underviseren med at identificere huller i de studerendes viden, så at disse evt. kan repeteres som indledning til næste undervisning.

Sådan opbygger du en test

Man opretter en test i Itslearning enten under Ressourcer eller direkte i planen. Fra planen vælger man Tilføj, Vis alle og scroller ned i bunden og vælger Test.

Når man opretter en test, så er der mulighed for at give den en titel og en beskrivelse. Her det er også muligt at inkludere billeder og video. Under Flere indstillinger åbnes Editoren, hvor de sædvanlige muligheder er tilgængelige.

I højre side ses alle de grundindstillinger, der er for denne ressource. Øverst kan underviseren planlægge synligheden for de studerende. Dernæst kan man indstille en deadline og krydse af, om testen er forberedelse. Man kan tildele testen til enkelte studerende, eller alle rummets deltagere, og man kan vælge mellem forskellige bedømmelsesskalaer. Disse indstillinger er fælles for de fleste ressourcer i Itslearning.

Herefter følger en række indstillinger, der er særlige for test. Underviseren kan indstille, hvor mange forsøg, den enkelte studerende må bruge på testen. Vælger man mere end ét forsøg, kan man også indstille, hvilket forsøg, der tæller.

 

Hvis man vil, at de studerende skal kunne svare hurtigt, kan man indstille, om der kun må bruges et begrænset antal minutter på testen.

Under Testsikkerhed kan man vælge, om testen skal beskyttes af en adgangskode. Da Itlsearning i VIA er beskyttet med VIAlogin, burde det ikke være nødvendigt med yderligere sikkerhed.

Under Resultat og feedback kan man vælge, om den studerende skal kunne se sit resultat og have vist de korrekte svar. Resultatet kan vises umiddelbart efter forsøget, eller det kan udsættes til underviseren vælger at frigive det.

Har man givet de studerende mere end ét forsøg, får man flere valgmuligheder:

Hvis man gerne vil have de studerende til at gennemgå feedback på deres resultat, før de gør et forsøg mere, skal man her vælge Efter hvert forsøg.

Nederst kan man angive, om testen er obligatorisk, og om afsendelsen skal være anonym. Anonym afsendelse kan være et redskab til at undgå bias under bedømmelsen.

Når man er færdig med at justere indstillingerne, vælger man Opret test. Der er endnu ikke nogen spørgsmål i testen. Dem skal man lave efter oprettelsen. Det gør man ved at åbne testen fra planen igen og vælge fanen Spørgsmål og vælge Tilføj spørgsmål, så fremkommer der en liste over de mulige typer spørgsmål.

De enkelte typer spørgsmål gennemgås i hvert sit afsnit nedenfor.

Spørgsmålstyper

Nedenfor er alle spørgsmålstyper gennemgået. Efter hver gennemgang vises, hvordan det ser ud set på de studerendes brugerflade.

Enten/eller

Som titlen angiver, opretter underviseren her et spørgsmål og angiver to svarmuligheder. Man kan selv skrive svarene eller vælge mellem nogle foruddefinerede muligheder under Skift alternativer. Husk at markere det korrekte svar med grønt flueben.

Under Pointværdi kan man tildele spørgsmålet et antal point. Point kan bruges til at vægte spørgsmålene i en test. Jo vigtigere viden, spørgsmålet drejer sig om, des større pointtal bør det vægtes med i forhold til mindre vigtige spørgsmål, hvis det er planen at bruge pointscoren til at evaluere de studerendes læring.

Nederst kan man vælge, om der skal gives feedback til den studerende baseret på dennes svar.

Afslut med Gem for at færdiggøre testen eller fortsætte med en ny type spørgsmål, eller afslut med Gem og opret nyt, hvis du vil lave endnu et Enten/eller-spørgsmål.

Fra de studerendes brugerflade

Flere svarmuligheder

Spørgsmålstypen Flere svarmuligheder minder meget om Enten/eller, blot er der her flere end to svarmuligheder og som deraf følger nogle indstillingsmuligheder. Som udgangspunkt skal fire valgmuligheder udfyldes med svar. Du kan tilføje flere ved at vælge Tilføj alternativ under svarmulighederne, eller du kan slette eksisterende ved at vælge krydset yderst til højre for det svarfelt, der skal slettes. Ved siden af krydset er der mulighed for at tilføje et billede eller en ligning. Du kan kun markere ét svar som værende korrekt.

Disse muligheder ændrer sig, når man krydser af i de indstillingsmuligheder, der er over svarfelterne.

Tillad, at de studerende vælger mere end ét alternativ

Hvis du krydser dette felt af, kan du markere mere end ét svar som værende korrekt.

Giv automatisk feedback på alternativer

Hvis du krydser dette felt af, vil du for hvert alternativt svar få et tekstfelt, hvor du kan give feedback på netop dette svar.

Randomiser alternativer

Denne valgmulighed sørger blot for, at rækkefølgen af svarmulighederne er tilfældig for de studerende. Du behøver dermed ikke tænke over, om du får placeret de rigtige svar forskelligt fra spørgsmål til spørgsmål.

Tilpas score

Hvis du sætter kryds i dette felt, får du mulighed for at tildele svarene andele, så at de vægtes forskelligt. Det vil give god mening at tildele forkerte svar 0, men man kan evt. vælge at tildele en lille andel, hvis svaret kun er delvist forkert. Nedenfor vægtes deforkerte svar med 0 og de to korrekte svar med hhv. 1 og 2 andele. Dermed får studerende f.eks. 66% af spørgsmålets tildelte point, hvis han/hun kun vælger rigtigt på svaret med 2 point.

Du kan også vælge at lade forkerte svar beholde deres andel og så markere muligheden Brug negativ score nederst i spørgsmålets indstillinger. Så vil forkerte svar tælle negativt med den andel, de er tildelt.

Også for denne type spørgsmål kan der gives samlet feedback for hele spørgsmålet.

Fra de studerendes brugerflade

Åbent svar

I denne type spørgsmål skal den studerende svare med fritekst, så bedømmelsen afhænger af, om han/hun inkludere nogle nøgleord, som du angiver. hvert nøgleord kan angives med en række alternativer, så her kan du tage højde for alternative grammatiske former af et ord, og/eller du kan angive synonymer, der også godtages.

Sæt kun kryds ved I svarene skelnes mellem små og store bogstaver, hvis det faktisk er fagligt afgørende.

Nederst kan du vælge at beholde krydset i Brug manuel bedømmelse, hvis du vil have mulighed for at justere bedømmelsen, hvis den studerende har svaret med ord, der er korrekte, men som ikke er sammenfaldende med dine nøgleord eller alternativerne til dem. I dette tilfælde kunne det f.eks. være 'gylden'.

Fra de studerendes brugerflade

Udfyld

Denne spørgmålstype er næsten som en diktat. Den studerende ser en tekst, hvori nogle ord mangler. Han/hun skal nu udfylde de tomme felter med de manglende ord. Underviseren kan vælge at skrive en kort forklaring af, hvad opgaven går ud på. Der lukkes op for et tekstfelt til dette, hvis der krydses af i Vejledningstekst (1). Ellers skriver du blot teksten (2) og slutter af med et for et at markere de ord, der skal være skjult(3), og så vælge Opret tomt felt (4). Disse ord dukker nu op nedenfor under Skjulte ord (5), og du får mulighed for at tilføje alternative acceptable svar (6). Du kan også her vælge at, der skal skelnes mellem små og store bogstaver, ligesom du kan tilvælge manuel bedømmelse (7).

Fra de studerendes brugerflade

Vælg på en liste

Denne type spørgsmål minder meget om Udfyld. Dog får de studerende her en drop-down menu for hvert tomt felt, så at de i stedet for at skrive selv skal vælge den korrekte mulighed. Også her skriver underviseren teksten og udvælger de ord, der skal skjules, og der oprettes en liste over skjulte ord under tekstfeltet. I denne type er det dog vigtigt, at der udfyldes alternativer (distraktorer). Ellers vil de studerende kun få vist det korrekte svar. Som det ses nedenfor, kan der tilføjes forskellige antal distraktorer for hver tom plads. Dog højst ti.

Fra de studerendes brugerflade

Rækkefølge

Her kan du angive en række værdier eller udsagn, som den studerende skal sætte i korrekt rækkefølge. Du skal angive svarmulighederne i korrekt rækkefølge, og Itslearning sørger så for at præsentere den studerende for dem i en anden tilfældig rækkefølge.

Også her har du mulighed for at tilføje forskellig automatis feedback til dine studerende, alt efter om de svare helt rigtigt, delvist rigtigt eller forkert. Afslut ved at vælge Gem.

Fra de studerendes brugerflade

Find par

I denne type spørgsmål skal den studernde finde matchende par mellem elementer i venstre og højre kolonne. Underviseren skriver parrene ind i korrekt kombination. Hvis man sætter flueben ved Randomiserede alternativer vil ikke kun højre men også venstre side blive vist for den studerende i tilfældig rækkefølge.

Tilføj evt. feedback og vælg Gem for at afslutte.

Fra de studerendes brugerflade

Vælg punkt

sidste type sprøgsmål er Vælg punkt. Her skal man tilføje et billede. I dette tilfælde er det den gule ballon. Spørgsmålet er 'Hvor binder man knude på en ballon?' Den nederste del af ballonen er her markeret med en rektangel, men man kan også vælge en cirkelform eller selv tegne en polygon. Den studerende skal klikke inden for rammen for at have svaret korrekt, så som underviser er det vigtigt, at man er lidt generøs med rammen.

Også her kan der tilføjes feedback tilpasset den studerendes svar. Afslut med Gem.

Fra de studerendes brugerflade
Forrige Vejledning Opslag
Næste Vejledning Fremmøde