Denne vejledning henvender sig til alle medarbejdere i VIA og beskriver, hvordan du opsætter to-faktor-godkendelse på dit login til Office 365 inkl. VPN. Det er kun nødvendigt med to-faktor-godkendelse, når du ikke er tilkoblet VIAs netværk. To-faktor-godkendelse bidrager til at øge informationssikkerheden, når du ikke er tilkoblet VIAs netværk.
Vejledningen kommer ind på følgende:
Installation og opsætning af to-faktor-godkendelse (Microsoft Authenticator)
Bemærk at opsætning af to-faktor-godkendelse kræver, at du bruger både din computer og mobiltelefon. Hver gang du skal skifte fra computer til mobil eller omvendt vil det stå i vejledningen.
Start med at åbne websiden https://aka.ms/mfasetup fra din computer og log på med dit VIA ID/VIA initialer. Du kan blive bedt om at vælge din VIA konto flere gange.
- Vælg din konto.
- Vælg Næste.
Du vil efterfølgende blive bedt om at fortsætte installationen fra din mobiltelefon.

- Hent ”Microsoft Authenticator” på din mobiltelefon eller tablet, hvis du ikke har app'en i forvejen.
Bemærk at der er flere apps der dukker op, når du søger på Microsoft Authenticator. Den korrekte app hedder Microsoft Authenticator
Direkte link til Microsoft Authenticator i Apple App Store finder du her
Direkte link til Microsoft Authenticator i Google Play finder du her
Har du ikke et Apple-id, kan du selv oprette et ”Viauc” AppleID til at hente Authenticator appen ned fra Applestore, se evt. denne vejledning Oprettelse af Apple-id.- Tillad appen at sende dig notifikationer, hvis du ønsker at få en notifikation hver gang, du skal godkende login til Office 365 eller VPN.
- Tillad appen at sende dig notifikationer, hvis du ønsker at få en notifikation hver gang, du skal godkende login til Office 365 eller VPN.
- Vælg herefter Næste på computeren.

Hvis du allerede har en VIAkonto i Microsoft Authenticator på din mobiltelefon eller tablet, så skal du slette den og oprette en ny. Punkt 5 nedenfor gennemgår, hvordan du opretter en VIAkonto på Android, mens punkt 6 gennemgår, hvordan du gør på iOS (Apple).
- Tilføj din VIAkonto på Android:
- Åbn Microsoft Authenticator appen på din mobiltelefon.
- Vælg de tre lodrette prikker.
- Vælg "Tilføj konto"
- Vælg herefter ”Arbejds- eller skolekonto”.

- Tilføj din VIAkonto på iOS (Apple):
- Åbn Microsoft Authenticator appen på din mobiltelefon.
- Vælg +.
- Vælg ”Arbejds- eller skolekonto”.

- Vælg Næste på computeren.

- Vælg ”Scan QR-kode”
- Med din mobiltelefon, scan QR koden, der vises på din computer.
- Vælg Næste på computeren.

Godkend beskeden i app’en på din mobiltelefon. Microsoft Authenticator er nu sat op.
Du skal nu tilknytte dit mobiltelefonnummer til Microsoft Authenticator på computeren.
- Vælg den korrekte landekode (Danmark +45) og udfyld med det ønskede mobiltelefonnummer.
- Sæt flueben i Send mig en kode på SMS.
- Vælg Næste.

Microsoft Authenticator sender nu en SMS med en kode, der skal indtastes. Herefter er to-faktor-godkendelse færdigkonfigureret.
- Vælg Udført.

Brug af Microsoft Authenticator
Hvis du ikke befinder dig på VIA netværk vil du blive bedt om at validere dig/godkende på mobiltelefonen for at kunne tilgå Office 365 og VPN.
Nedenstående eksempel viser, hvordan computeren beder om, at du skal godkende din logon-anmodning ved at indtaste de viste tal i Microsoft Authenticator app'en.

For at godkende skal du gøre følgende:
- Åbn Microsoft Authenticator app'en på din mobiltelefon.
- Indtast tallet som vises på computeren.
- Godkend logon ved at trykke på Ja.
