Denne vejledning henvender sig til studerende og medarbejdere. Vejledningen introducerer dig til OneDrive.
OneDrive
Med VIAs Office 365 stilles et OneDrive til rådighed.
Et OneDrive er et personligt datalager og hver enkelt medarbejder og studerende har hele 1 TB (terabyte) data til rådighed i sit OneDrive. Der er en veludbygget tilgængelighed med adgang fra forskellige platforme (pc, tablet, telefon) og fra forskellige applikationer (browser, stifinder, app).
Den enkelte bruger af OneDrive kan have forskelligt udbytte i anvendelsen, og anvendelsen af OneDrive bør ske med kendskab til følgende forhold:
- En brugers (studerende eller medarbejder) OneDrive er kun oprettet så længe brugeren er studerende eller ansat i VIA. Så snart et ansættelsesforhold eller et studieforhold ophører, så slettes OneDrive og alt indhold deri. Det er derfor vigtigt at de data der gemmes i OneDrive kan tåle at forsvinde, eller at den enkelte bruger sikrer at der er en kopi et andet sted.
- OneDrive er et personligt datalager. Selv om det er muligt at dele indhold med andre igennem OneDrive, så skal man være varsom med dette. Det bliver hurtigt uoverskueligt hvem der deler hvad med hvem, og data ligger kun tilgængeligt så længe OneDrive er aktivt (jf. ovenstående).
- Der tages ikke backup af data fra OneDrive (eller andre dele af Office 365). Hvis der forsvinder data fra OneDrive, så er de ikke muligt at genskabe. Overvej derfor, om du skal bruge OneDrive som stedet hvor dine originale dokumenter ligger.
- OneDrive kan tilgås fra mange forskellige enheder (computere, tablets og smartphones) og programmer (browsere, Office-pakke, OneDrive-app samt øvrige apps der kan integreres med OneDrive). Kombineres enheder og programmer med de forskellige producenter af computere og mobile enheder, browserfabrikater, browserversioner og styresystemer, så er der mange kombinationer af opsætninger af OneDrive og det medfører en stor kompleksitet. Dette kan i nogle tilfælde betyde, at synkronisering af OneDrive kan give problemer, og det er særligt i synkronisering med Stifinder det opstår.
Vælg knappen Start i proceslinjen, søg efter "OneDrive", og åbn det derefter:

Når OneDrive-konfiguration starter, skal du angive dit VIAID ([email protected]) og vælge Log på.

Der er 4 trin i OneDrive-konfigurationen.
- På skærmbilledet Dette er din OneDrive-mappe skal du vælge Næste for at acceptere standardplaceringen af mappen til dine OneDrive-filer.
- Hvis du vil ændre placeringen af mappen, skal du vælge Skift placering af – dette er det bedste tidspunkt at foretage denne ændring.

- Du vil blive spurgt om du ønsker at sikkerhedskopiere dine mapper. Her anbefales det IKKE at synkronisere skrivebordet.

- På siden Alle dine filer, klar og efter behov kan du se, hvordan filer kan markeres, så de kun vises som online, lokalt tilgængelige eller altid tilgængelige. Med Filer efter behov kan du få adgang til alle dine filer i OneDrive uden at skulle hente dem alle og bruge lagerplads på din Windows-enhed. Vælg Næste.

Dine OneDrive-filer vises i Stifinder i OneDrive-mappen. Hvis du bruger mere end én konto, bliver dine personlige filer vist under OneDrive – personlig, og dine arbejds- eller skolefiler bliver vist under OneDrive – VIAUC.

Du kan også åbne OneDrive fra processlinjen. Når ikonet er blåt er OneDrive aktiv og dine filer synkroniseres med computeren. Dit blå skyikon vises som OneDrive – VIAUC, når du peger på ikonet.

Når din tid på VIA er slut, og eksamen er overstået, er der måske nogle dokumenter du gerne vil have med dig til senere brug. Hvis det er tilfældet, skal du sørge for at få hentet de dokumenter og filer, du har på dit OneDrive, og som du vil gemme, ned på din computer. De dokumenter og filer, du har liggende på dit OneDrive vil nemlig blive slettet, når du forlader VIA.
Det skyldes, at du kun har en gratis konto hos Microsoft så længe du er studerende i VIA. Efterfølgende vil Microsoft slette indholdet af dit OneDrive. IT og digitalisering tager ikke backup af dit OneDrive, og det er dit eget ansvar at få hentet filerne.
Det er altså en god idé at få kopieret indholdet af dit OneDrive ned på din computer, så du kan gemme dine noter, opgaver og andre dokumenter. Dette gør du på følgende måde:
- Opret en mappe på OneDrive, hvor du først lægger alt dét ind i, som du vil hente ned på din computer. Du kan ikke bruge Internet Explorer eller Safari eller Firefox til dette. Du skal i stedet bruge Edge eller Chrome.

- Markér de mapper og filer, du vil gemme.
- Højreklik og vælg Kopier til i menuen.

- Til højre kommer der en dialogboks op, hvor du vælger Dit OneDrive.

- Vælg derefter den mappe, du har oprettet til formålet.

- Vælg Kopiér hertil.

- Markér herefter mappen med dine gemme-filer.
- Vælg Download.

I Chrome vil filerne blive gemt som en ZIP-komprimeret fil, som du kan kopiere over på fx en USB-nøgle.