English

VIA University College

Sådan arbejder vi med SEO

Denne vejledning henvender sig til alle medarbejdere i VIA, der er redaktører i Sitecore. Vejledningen har fokus på søgemaskineoptimering (SEO), hvorfor det er vigtigt, og hvordan du gør.

Alt det vi laver er spildt, hvis ingen ser det. Derfor er søgemaskineoptimering (SEO) vigtigt.

Søgeord

Søgeord

For at kunne søgemaskineoptimere er det en forudsætning, at du ved hvilke søgeord, dine sider skal optimeres til. Sidens søgeord er de ord, som brugere søger med, når de leder efter det indhold, de finder på din side.

Hver side bør have ét primært søgeord og 1-5 sekundære søgeord. Et søgeord kan være ét eller flere ord kombineret.

Undgå søgeordskannibalisering 

Det er vigtigt, at vi ikke konkurrer med os selv om de samme primære søgeord. Derfor bør du kun optimere én side til det primære søgeord. 

Eksempel: Hvis uddannelsessiden for fysioterapeuter har det primære søgeord fysioterapeut, så bør andre sider ikke have det, som det primære søgeord. Så har man en case på fysioterapeutsiden, er det vigtigt, at denne case ikke bruger ”fysioterapeut” som primært søgeord. 

Her kan du bruge Accuranker til at finde ud af, hvilket søgeord, din side bliver fundet på.

Hvis du skal optimere en af dine nuværende sider, kan du også bruge Google search console. Her kan du tilføje sidens url og få svar på, hvilke søgeord brugere søger på for at finde din side. 

Sådan finder du søgeord

Du kan altid søge i Google, bruge en synonymordbog eller kigge på konkurrenternes hjemmesider for at få ideer til gode søgeord. Google keyword planner er et rigtig godt værktøj til både idégenerering og søgevolumen, og derfor vil vi anbefale dig at bruge det. 

Når du har fundet de relevante søgeord, du vil optimere din side til, er det vigtigt at finde ud af hvilket søgeord, der skal være dit primære, sekundære m.v. Det gør du bl.a. med udgangspunkt i søgevolumen – vær dog opærksom på, hvad intentionen er med de forskellige søgeord. Via Google keyword planner kan du se hvilke søgeord, der er flest, der søger på, og dermed hvilke søgeord, der er vil være bedst at optimere siden til.

Mangler du adgang til Google keywordplanner? Skriv en mail til [email protected].

Eksempler:

  • Primært søgeord: Fysioterapeut
  • Sekundære søgeord: Fysioterapeutuddannelsen, bliv fysioterapeut, læs til fysioterapeut

Søgeordsintention

Det er dog ikke nødvendigvis det søgeord med størst søgevolumen, der er det rigtige for dig at bruge. Tidligere var det meget det enkelte søgeord og mængden af søgeordet på siden, som google vurderede. Google er dog blevet klogere, og nu er det mere søgeintentionen og kvaliteten af indholdet, som google vægter højt. 

Hvilket søgeord skal du vælge? 

Ser vi fx på søgeordet ”fysioterapeut”, så har fx flere søgninger end ”fysioterapeutuddannelsen”, men intentionen ved ”fysioterapeut” kan være mange ting, fx at finde en fysioterapeut, mens intentionen med ”fysioterapeutuddannelsen” er at læse om uddannelsen og altså understøtter den søgeintention, vi gerne vil imødekomme.  

FAQ

En FAQ er en forkortelse af 'Frequently Asked Questions' eller på dansk 'oftest stillede spørgsmål'. Det er en god ide at have FAQ'er på vores hjemmesider, da de er gode for SEO.

En FAQ kan:

  • give bedre organiske resultater ved at imødekomme søgeintentionen og giver mulighed for at håndtere specifikke forespørgsler hurtigere.
  • hjælpe brugeren i forskellige stadier af søgerejsen og kan være det første møde med en potentiel kunde eller studerende.
  • bevirke brugerens tvivl angående eksempelvis en uddannelse og dermed pege brugeren i den rigtige retning og være tryg ved deres valg.
  • vise søgemaskinen dybden af ekspertviden
  • øge chancen for at få featured snippet samt blive vist People Also Ask
  • opnå rich results ved hjælp af structured data
  • opnår vi rich results kan det være med til at øge tilstedeværelsen i SERP
  • være med til at øge brugeroplevelsen

Læs mere om FAQ i præsentationen fra vores SEO bureau Dentsu X

Guide til FAQ step by step
Undersøg potentialet for en FAQ

1.a Brug Google

Start med at kigge efter long tail keywords – dvs. søgeforespørgsler som brugere laver i Google. Lav en søgning i Google på det keyword, du ønsker at finde søgeforespørgsler omkring. Kig under ”People also ask”, hvor du kan finde inspiration til spørgsmål, du kan besvare i din FAQ. Se fx eksemplet her, som kommer frem ved en søgning på ”lærer”. Ved at folde spørgsmålene ud, får du foreslået flere og flere spørgsmål og svar. 

Google-søgning

Hvis du ikke får et resultat på det keyword, du har søgt på, kan din søgning være for specifik, og der kan være for få søgninger på det. Prøv at søge på et synonym i stedet. 

1.b Brug Google Search Console

Du kan også undersøge mulige FAQ-spørgsmål i Google Search Console. Her kan du via en sides URL finde frem til hvilke søgeforespørgsler, folk finder din side på. Du kan også søge specifikt på hvilke hv-spørgsmål, der er søgninger på omkring dit keyword. Se hvordan i denne YouTube-video eller få en generel intro til Google Search Console.

Udvælg spørgsmål til FAQ

Du har nu et resultat som det herunder, hvor du kan se hvor mange eksponeringer og klik, der er på de forskellige søgeforespørgsler. Fx kan man se, at ”hvordan bliver man speciallærer” har givet 15 klik til sitet. Måske er der potentiale i at besvare det spørgsmål i en FAQ på uddannelsessiden Lærer. 

Udvælg de spørgsmål, der er relevante at besvare på din side. Der skal dog som minimum være 2 spørgsmål, for at du kan lave en FAQ.

Overvej allerede nu, hvordan du vil bygge siden op – skal FAQ’en være et supplement til det øvrige indhold? Eller skal FAQ’ens spørgsmål og svar være det primære indhold?

Google seach console
Overvej hvordan du vil implementere FAQ'en

3.1 FAQ som supplerende indhold

Gør dig nu overvejelser omkring, hvordan du vil implementere din FAQ på siden. Du kan enten vælge at lave FAQ’en som et supplement til det øvrige indhold på en side – her kan du lægge FAQ’en i et harmonikamodul i bunden. Se fx eksempler på Få hjælp til dit studievalg og uddannelsessiderne Bygningsingeniør og Sprogvejleder.

3.2 Spørgsmål fra FAQ som det primære indhold

Du kan også vælge at lade spørgsmål og svar være det primære indhold på siden. I det tilfælde laver du spørgsmål/svar i brødtekstmodulet, hvor du kan skrive så meget, som du har behov. Derefter tager du den vigtigste del af svaret, omformulerer det, og lægger det i FAQ-harmonikamoduet i bunden. Spørgsmålene fra brødteksten må gerne gå igen i FAQ’en i bunden. Når du laver dine svar i FAQ’en kan du med fordel linke hen til det afsnit på siden, hvor man kan se det fulde svar. Det gør du via anchor links.

3.3 Andre særtilfælde

Uanset om spørgsmålene er det bærende indhold på siden eller ej, er anbefalingen, at vi lægger vores FAQ i hamonikamodulerne i sitecore eller hubspot. Der kan dog være særtilfælde, hvor det ikke giver mening at bruge harmonikamodulet. Her er løsningen at få tagget teksten fra brødtekstmodulet op i Google Tag Manager. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du vælger denne løsning, kan du ikke rette i teksten (ikke engang et komma!) i Hubspot eller Sitecore, uden at det også skal rettes af Morten i Google Tag Manager. Det er derfor en løsning, vi kun skal bruge, når det er absolut nødvendigt. Ønsker du at få det sat op i Google Tag Manager, kan du skrive til [email protected], så kan Morten hjælpe med at tagge teksten i Google Tag Manager.

Besvar FAQ-spørgsmålene

Når du skal besvare spørgsmålene er det vigtigt, at svaret er i harmonikamodulet er kort og præcist, og at der er et link, der kan trække læseren ind på vores site. Det er også afgørende, at dit svar hjælper brugeren, er personligt og dialogbaseret. Fx hvis en bruger stiller spørgsmålet: ”Hvad kan jeg læse efter pædagoguddannelsen?” Så kan dit svar med fordel starte med: ”Du kan tage flere efteruddannelser som pædagog, fx….”. I Googles søgeresultat bliver der som udgangspunkt kun vist op til 300 tegn – derfor bør den væsentligste del af svaret samt linket være inden for de første 300 tegn – hvis svaret er længere end 300 tegn. Når du laver et link i FAQ-svarene er det dog vigtigt, at siden, der bliver linket til, er relevant for svaret. Med andre ord skal den side eller det afsnit, du linker til uddybe svaret på spørgsmålet. 

Via anchor links kan du linke til et konkret afsnit, som uddyber dit FAQ-svar. Du kan både linke til et afsnit på en anden side eller på samme side, som FAQ’en er.

Se hvordan du laver et anchor link til et harmonikapunkt i sitecore.

Implementér FAQ

Nu er du klar til at implementere din FAQ i Sitecore eller Hubspot. 

5.1 Sitecore

Du bygger FAQ’en op, som du normalt vil bygge et harmonikamodul op. Den eneste forskel er, at du skal huske at vinge ”Accordian Element - Is part of google FAQ?” af under det enkelte hamonikapunkt.

5.2 Hubspot

I Hubspot skal du også bruge harmonikamodulet (husk at vinge boksen ”Aktivér harmonika” af, for at se modulet).

Hver gang du opretter et harmonikapunkt i harmonikamodulet, skal du også huske at vinge boksen 'Aktivér skema' af. Når du gør det, bliver spørgsmål og svar tagget op som en FAQ.

Hubspot FAQ
Performance

For at kunne følge performance og skabe overblik over, hvilke sider, vi har FAQ på, skal du udfylde FAQ-excel-arket nedenfor:

EVU

Grund

International

Hold FAQ'en opdateret

Når din FAQ er implementeret og har været live noget tid, skal du huske at genbesøge den. Du kan tjekke, om spørgsmålene stadig er relevante, eller om der er dukket nye spørgsmål op, som du kan tilføje til din FAQ. Det kan også være, at det er relevant at lave et nyt svar til et eksisterende spørgsmål. 

Metadata

Titel

Sidens metadatatitel skal:

  • indeholde det primære søgeord
  • være unik
  • fylde min. 40 tegn med mellemrum
  • fylde maks. 65 tegn med mellemrum (59 tegn uden | VIA)
  • indholde en Call-to-aktion

Bemærk: Alle VIAs sider får automatisk tilføjet 6 tegn med mellemrum. Så i realiteten har du kun 59 tegn med mellemrum at gøre godt med.

Sådan gør du

[Primært søgeord] – [Brand fordele (sekundært søgeord)] - [Opfordring til handling]

Eksempel:

  • Gammel titel: Bandagist
  • Ny titel: Bliv bandagist – tag bandagistuddannelsen - se her!

* Det er svært at angive den præcise længde i anslag, da Google arbejder i px. Brug derfor gerne dette gratis værktøj til at tjekke om din metadata er, som den skal være. Husk, der skal være plads til de sidste 6 tegn.

Beskrivelse

Siden beskrivelse (metadata) skal:

  • indeholde det primære og evt. sekundære søgeord
  • være unik
  • fylde minimum 110 tegn med mellemrum
  • fylde maks 158 tegn med mellemrum*
  • indeholde en Call-To-Action

Sådan gør du

[Primært søgeord] – [Kort beskrivelse af indhold] - [Brand fordele] - [Opfordring til handling]

* Beskrivelsen har ikke direkte indflydelse på SEO, men den har stor betydning for om brugerne klikker på linket. Og denne handling har betydning for SEO. Det giver altså ikke mening at fylde beskrivelsen med søgeord. Fokuser i stedet på at gøre beskrivelsen så sigende som mulig, så folk klikker på linket.

Overskrifter
  • H1 skal indeholde det primære søgeord
  • H2 skal indeholde de sekundære søgeord
  • H3 skal indeholde de sekundære og tertiære søgeord
  • Maks. 1 h1’er på hver side.
  • Alle h2, h3 ovs. bør optimalt set være unikke

Eksempel:

  • Gammel overskrift: VIA Bygningsingeniør
  • Ny overskrift: Læs til bygningsingeniør hos VIA
Indhold
  • En side skal indeholde min. 200-400 ord.
  • Del teksten op i små afsnit med 3-4 sætninger i hver.
  • Anvend gerne underoverskrifter og punktopstilling
  • Teksten skal være unik.
  • Tjek for stavefejl
  • Tjek for døde links
  • Det primære søgeord skal indgå i teksten så ofte som muligt, men kun i sådan en grad at det virker naturligt. Derefter de sekundære og de tertiære.
Billeder

Optimér:

  • Teksten omkring billedet (f.eks. billedetekst)
  • Billedets URL
  • Filnavn
  • Alt-tag

Det handler om at få de primære og sekundære keywords ind i disse.

URL'er

Sidens URL skal indeholde det primære keyword.

Arbejd med dette fremadrettet. Eller læs artiklen Omdøb sider: Det skal du vide inden, inden du ændre sidens url. Alternativt så skriv en mail til [email protected], hvis du ønsker at optimere en eksisterende sides url.

Forrige Vejledning Moduler i Sitecore
Næste Vejledning Sådan skriver vi på en.via.dk