Denne vejledning henvender sig til medarbejdere, der er redaktører i Sitecore. Vejledningen viser, hvordan du som redaktør arbejder i og bruger forskellige funktioner i Sitecore.
- Gå til https://prod-edit.via.dk/sitecore
- Udfyld det brugernavn og den adgangskode, du oprettede under dit introkursus i Sitecore og tryk 'Log in'.
Når du er logget ind, vil du møde Sitecores startside. Her kan du tilgå kontrolpanel, hvor du kan skifte din adgangskode, første gang du logger ind. Se hvordan du skifter din adgangskode.
Ellers klikker du på skrivebordet, hvor du kan åbne indholdsredigering, mediebibliotek eller sideredigering.
Du kan selv skifte dit password i Sitecores kontrolpanel.
- Klik på Sitecores ikon i nederste venstre hjørne.
- Åbn kontrolpanelet.
- Klik på 'Skift din adgangskode'.
- Skift nu din adgangskode ved at indsætte det nuværende og det nye password.
- Slut af ved at trykke på 'Skift din adgangskode'.
Du har mulighed for at opsætte en værktøjslinje, der inderholder lige netop de værktøjer, du rent faktisk bruger. Du vil hurtigt erfare at du arbejder langt mere effektivt, når du kun skal forholde dig til de værktøjer i Sitecore, som du rent faktisk bruger.
Sådan gør du
- Klik på fanen 'Min værktøjslinje'.
- Klik på 'Tilpas'.
- Vælg de værktøjer du bruger (ved at dobbeltklikke derpå).
- Klik på 'Ok'.
Hvilke værktøjer skal du vælge?
Det er helt op til dig, hvilke værktøjer du tilføjer, men følgende kan anbefales:
- Under 'Restriktioner' - vælg:
- Skift
- Under 'Udgiv' - vælg:
- Udgiv
- Forhåndsvisning/preview
- Sideredigering
- Under 'Sortering' - vælg:
- Flyt op
- Flyt ned
- Først
- Sidst
- Under 'Versioner' - vælg:
- Tilføj
- Fjern
- Under 'Låse' - vælg:
- Mine elementer
- Under 'Naviger' - vælg:
- Links
Sidder du ofte med de samme sider i Sitecore, så kan du spare meget tid ved at oprette genveje. På den måde skal du ikke klikke dig igennem indholdstræet, hver gang du skal finde siden.
Sådan gør du
- Højreklik på skrivebordet og vælg 'Opret genvej'.
- Klik på 'browse' ud for 'Link'.
- Vælg destination ved at trykke på de små sorte pile og bevæge dig gennem sidetræet.
- Tryk 'Indsæt'.
- Angiv navnet på din genvej.
- Klik på 'browse' ud for 'ikon'.
- Klik på 'ikoner'.
- Vælg et ikon.
- Klik på 'Ok'.
Din nye genvej vil nu ligge på dit skrivebord.
- Åbn indholdsredigeringen og klik dig frem til den side i indholdstræet, hvorunder du vil oprette en ny side.
- Højreklik på siden og vælg 'Indsæt'.
- Vælg en skabelon, f.eks. 'Standard'.
Navngiv din nye side
Når du vil navngive din nye side er det vigtigt, at du benytter dig af nedenstående regler, da du ellers kan opleve at siden vil fejle:
- æ, ø og å omskrives til henholdsvis ae, oe, aa
- Mellemrum erstattes af bindestreg: -
- Alle bogstaver skal være små
F.eks.: 'side-til-laereuddannelsen'.
Felter i backend som altid skal udfyldes
Når du har oprettet en helt ny side, er det vigtigt at du udfylder henholdsvis stamdata- og metadatafelterne.
Stamdata
- Titel
- Manchet
- Billede (kvadratisk 480x480)
- Billede (bredformat 960x480)
- Link tekst (denne skal være unik)
Metadata
- Titel
- Beskrivelse
- OpenGraph billede (bredformat 960x480)
Evt. taksonomi
- Forhold dig til om siden skal tagges
Navigation
- Forhold dig til om siden skal vises i navigation
- Titel
Læs mere om hvad du skal være opmærksom på, når du ufylder standata og metadata.
Når du skal indsætte nye moduler på en side, bør du indsætte dem via sideredigering frem for backend. Det sparer dig tid, da du ellers skal bruge tid på at indsætte dem i sideredigering efterfølgende.
Sådan gør du
- Vælg den side i indholdstræet, som du ønsker at indsætte et nyt modul på.
- Åbn sideredigeringen.
- Klik på 'Komponent' under fanen 'hjem' i værktøjslinjen.
- Klik på '+Tilføj her' hvor modulet skal placeres (*problemer med '+Tilføj her' knap?)
- Marker det modul, du ønsker at indsætte.
- Klik på 'Vælg'.
- Klik på 'Opret nyt indhold'.
- Giv modulet et sigende navn.
- Angiv hvor modulet skal placeres backend (pr. default placeres modulet blot i mappen Indholdsmoduler)
- Klik på 'Ok'
Når modulet er indsat på siden kan du udfylde modulet eller indsætte undermoduler. I vejledningen Moduler kan du finde information om, hvordan du udfylder de enkelte moduler. Du indsætter undermoduler ved at gentage step 3-10. Husk at placere undermodulet korrekt i backend, altså under det modul, du lige har indsat (step 9).
Hvis du har problemer med at få den rigtige '+Tilføj her' knap frem, f.eks. hvis du ønsker at indsætte et nyt modul, men du kun kan få knappen frem til at indsætte undermoduler, så kan du gøre følgende:
- Klik på et hvilket som helst modul på siden.
- Klik på knappen 'Vis forældre-elementer' (den lille pil ved siden af træstrukturikonet).
- Klik på "Indhold".
Du kan nu se den rigtige '+Tilføj her' knap.
Du kan møde forskellige upload-værktøjer, alt efter hvilket modul du arbejder i, når du skal uploade mediefiler. Det er helt op til dig, hvilket værktøj du vil benytte, men afhængigt af opgaven, kan der være fordele ved at benytte den ene frem for den anden.
Du kan indsætte mediefiler gennem stamdata, når du f.eks. skal udfylde billede.
- Klik på 'Gennemse' under stamdata.
- I dialogboksen 'Vælg medie' klikker du på 'Upload medie'.
- Klik på 'gennemse for mediefiler' og vælg den fil, du vil uploade.
- Du kan enten trække og slippe dine fil(er) på det afmærkede område eller vælge den/de fil(er), du ønsker at uploade. Du har mulighed for at uploade flere filer på én gang. Desuden får du også mulighed for at angive alt-tekst på samtlige filer direkte i dialogboksen frem for at skulle tilgå filerne én efter én. OBS: det er ikke nødvendigt, at angive en beskrivelse, da dette felt ikke bliver brugt på hjemmesiden.
- Klik herefter på 'Skift destination' for at angive, hvilken mappe filen skal uploades i.
- Når du har fundet den mappe, filen skal uploades i, klikker du på 'Bekræft'.
Når du har uploadet dine filer er det nødvendigt, at finde mappen med filerne i mediebiblioteket og udgive mappen med subelementer. Gør du ikke det, vil filerne ikke blive vist på hjemmesiden.
- Gå til mediebiblioteket.
- Klik på den mappe, hvor filen ligger i.
- Klik på 'Udgiv' i din værktøjslinje.
- Klik på 'Udgiv element'.
- Sæt flueben i 'Udgiv subelementer'.
- Klik på 'Udgiv'.
Når du redigerer i sideredigeringens RichText Editor har du også mulighed for at uploade og indsætte filer. Denne dialogboks giver dig dog kun mulighed for at uploade én fil ad gangen.
- Klik på billede-ikonet for 'Indsæt Sitecore-medie'.
- Vælg først den mappe, din fil skal uploades i.
- Klik på 'Upload'.
- Vælg herefter den fil, du ønsker at uploade.
- Klik på 'upload'.
- Udfyld herefter eventuel alt-tekst til din fil.
Du kan vælge at uploade filer gennem mediebiblioteket. Her har du kun mulighed for at uploade én fil ad gangen. Til gengæld kan du uploade og udgive filerne med det samme. Derudover har du også mulighed for at oprette nye mapper til filerne.
Sådan indsætter du en ny mappe
- Gå til mediebiblioteket.
- Find den mappe, hvorunder du vil indsætte en ny mappe.
- Højreklik på mappen.
- Vælg 'Indsæt'.
- Vælg 'Mediemappe'.
- Nangiv din mappe.
- Klik på 'Ok'.
Sådan uploader du dine filer
Nu har du oprettet din mappe og er klar til at uploade dine filer.
- Klik på 'Upload' fil.
- Klik på 'Vælg fil' og vælg den fil, du vil uploade.
- Klik på 'Upload'.
- Udfyld herefter eventuel alt-tekst til din fil.
Når du anvender knapper, som linker til et socialt medie, har du mulighed for at tilføje et ikon på knappen. Du kan tilføje både Facebook-, Instagram-, Twitter-, LinkedIn, Vimeo- og YouTube-ikon.
Her skal den lille pil på de to knapper nedenfor erstattes med et ikon til LinkedIn og et ikon til Facebook.
Sådan gør du
- Åbn sideredigering på den side, hvor du sal redigere knappens link.
- Klik på den lille blå pil i venstre hjørne på den enkelte knap.
- Åbn drop-down menuen ved at klikke på den sorte pil ud for 'Icon'.
Det er vigtigt, at du ved præcis hvad, du ønsker at ændre, når du omdøber en side i Sitecore.
Inden du omdøber siden, er det vigtigt. at du er opmærksom på forskellen mellem:
- Sidens overskrift
- Titel i navigation
- Titel i stamdata
- Titel i metadata
- URL'en
- Navn i træstrukturen
- Elementnavn
- Visningsnavn
Sidens overskrift
Hvis en uddannelse ændrer navn, så er det selvfølgeligt nødvendigt at rette uddannelsesnavnet på selve siden. I så fald er det altså overskriften/titlen på siden du skal ændre – altså den der findes i en af sidens moduler som f.eks. Overskrift og manchet, artikeltop eller banner.
Titel i navigation
Titlen i navigation vises altid i brødkrummen og måske vises din side også i menuen. Derfor skal du også huske at ændre denne. Det gør du i sideoplysninger under fanen 'Navigation'. Vælger du et kortere navn i menuen, så vær opmærksom på, at det ikke er særligt brugervenligt, hvis sidens overskrift/titel ligger langt fra det navn, du giver siden i menuen. Det kan nemlig medføre, at der opstår tvivl hos brugeren, om han/hun klikkede rigtigt, eller om han/hun blev sendt til en forkert side. Husk derfor at tænke brugervenlighed, når du ændrer navnet i menuen.
Titel i stamdata
Vises din side ikke i menuen, men bliver den i stedet hentet ind via stamdata, så skal du ændre sidens titel i stamdata. Bemærk, ændrer du sidens titel i stamdata, så slår denne titel igennem på alle de moduler, der henter siden ind via stamdata. Vær derfor opmærksom på, om du har styr på, hvilke moduler, der henter siden ind. Her kan du gøre brug af værktøjet ’Links’ under fanen ’Naviger’.
Titel i metadata
Ønsker du at ændre det, der står i browserfanen, eller det der deles på sociale medier, så er det sidens metadata, du skal ændre. Det finder du i sideoplysninger under fanen metadata.
URL'en
Yderligere skal du tage stilling til om sidens URL skal ændres. Ønsker du at URL’en skal reflektere sidens nye overskrift/titel, så skal du omdøbe siden i Sitecore. Her er det dog vigtig at være opmærksom på, at dette har betydning for evt. links, der findes til siden og til eventuelle undersider. I den forbindelse er det altså vigtigt, at du får en administrator til at oprette eventuelle redirects.
Short URL
Du skal være opmærksom på om der findes en short URL til den side, som du omdøber, da det betyder, at der skal laves en ny short URL. Du kan altid tage kontakt til [email protected] for at få undersøgt, om der er nogle short URL's til din omdøbte side.
Titel i Sitecore
Ønsker du at ændre navnet på siden i Sitecores træstruktur, så det bliver lettere for dig at finde siden, så er det sidens visningsnavn, du skal ændre. Hvis du ikke ser visningsnavnet, så tjek om det er slået til i dine indstillinger. BEMÆRK, omdøber du siden, så ændrer du elementnavnet, som udgør sidens URL. Det kan gøre det nødvendigt at oprette redirects. Derfor anbefales det, at du kun omdøber siden, hvis der er behov for at ændre URL’en.
Du har mulighed for at tilføje taksonomi på dine sider i Sitecore. Det kan være relevant, hvis du i et stamdatamodul på en anden side vil styre, hvilke sider, skal vises i stamdatamodulet. Dette gør du ved at udvælge, hvilke emneord din side skal tagges med.
- Stil dig på den side, hvor du ønsker at opsætte taksonomi.
- Fold fanen 'Taksonomi' ud
- Fold mapper ud og vælg det emneord, du ønsker at tilføje til siden
- Gem ændringen
Du kan se, hvordan du anvender taksonomi i stamdatamodulet i denne vejledning.
OBS: ønsker du at tilføje et emneord, der ikke allerede er oprette, skal du tage fat i en administrator.
Når du låser en side, er der ikke andre, der kan redigere på siden, før du låser siden op igen. Det er derfor vigtigt, at du låser din side op, når du er færdig med at redigere på siden.
Sådan gør du
Du låser en side op ved at klikke på ikonet med hængelåsen i venstre side:
For at kunne se hængelåsen, skal du aktivere den, da den ikke automatisk er slået til.
Du aktiverer visningen af hængelåsen ved at højreklikke i den tynde bjælke yderst til venstre i indholdsredigeringen og sætte flueben i 'Mine låste elementer'.
Lås alle sider op
Hvis du har redigeret flere forskellige sider og er i tvivl, om du har glemt at låse dem op, kan du finde og låse dem alle op under 'Mine elementer'.
- Klik på fanen 'Gennemse'.
- Klik på 'Mine elementer'.
- Lås siderne op enkeltvis eller samlet ved at klikke på enten 'Lås op' eller 'Lås alt op'.
Når du skal udgive sider eller filer i Sitecore, er der en række ting, du skal være opmærksom på.
Udgiv sider i sideredigering
Når du udgiver sider i sideredigering, klikker du blot på 'Udgiv' i toppen af værktøjslinjen.
Udgiv sider i backend
Når du skal udgive en side i backenden, skal du stille dig på siden og klikke på 'Udgiv' og vælge 'Udgiv element'.
OBS: Det er vigtigt, at du vælger 'Udgiv element' og ALDRIG vælger 'Udgiv hjemmeside'. Ved at vælge 'udgiv element' udgiver du kun den side (det element), du har redigeret og IKKE alle sider.
Sprog
Husk altid at indstille sprog efter den side, du udgiver. Det samme gælder ved udgivelse af filer, her skal du være opmærksom på, hvilket sprog siden, filerne skal fremgå på har.
Udgiv med/uden subelementer og relaterede elementer
Oplever du, at dine ændringer på en side ikke slår igennem, kan det skyldes, at du mangler at udgive subelementer eller relaterede elementer.
Når du udgiver - både i sideredigering og i backenden - skal du nemlig tage stilling til, om du vil udgive subelementer og/eller relaterede elementer.
- 'Udgiv subelementer': markerer du denne, udgives alle elementer, der ligger i det markerede element - Fx alle sidens elementer.
- 'Udgiv relaterede elementer': markerer du denne, udgives alle referencer til det markerede element.
Udgiv mediefiler
Har du uploadet mediefiler i Sitecore, skal du huske at udgive disse. Her skal du udgive mappen over det den mappe, du har uploadet din fil(er) i.
Fremgangsmåden er den samme, som når du udgiver en side i backenden: stå på mappen, der skal udgives og vælg 'Udgiv' > 'Udgiv element'