English

VIA University College

Word referencehåndtering med MAC

Denne vejledning henvender sig til studerende og ansatte, der ønsker at få mere viden om referencehåndtering i Word. Eksemplerne i vejledningen er lavet efter APA standarden, 7. udgave.

Sådan starter du referencefunktionen i Word

Når du skriver opgave i Word, kan du lave henvisninger og tilføje referencer undervejs i processen.

1. Åbn et Word-dokument og klik på Referencer i menulinjen.

2. Vælg standarden APA eller en anden standard alt efter, hvilken der anbefales på din uddannelse. Standarden bestemmer, hvordan referencelisten og henvisningerne skal udformes.

Vær opmærksom på, at Word anvender APA, 6. udgave, APA udkom i en 7. udgave i 2019. Du udfylder blot felterne efter reglerne i APA 7. udgave (denne vejledning anvender APA, 7. udgave).

Du finder VIA Biblioteks APA Guide her.

Fanen Referencer.
Sådan lægger du nye kilder ind
Opret ny kilde

1. Vælg Indsæt citat for at lægge en ny reference ind. Nu åbnes en blank skabelon, som du skal udfylde med referencens oplysninger.

2. Under Kildetype vælger du den relevante kildetype, og de relevante felter kommer frem.

3. I feltet Rubrik skriver du referencens titel.

4. * Anbefalet felt betyder, at du bør overveje, om feltet er relevant for den kilde, du er ved at registrere (feltet SKAL ikke udfyldes).

5. Vælg Vis alle bibliografifelter for at se alle de felter, der kan være relevante.

Skabelon.
Bøger
  1. Brug kildetype bog
  2. Flere forfattere adskilles med semikolon ; Skriv forfatterens efternavn først, efterfulgt af fornavn og eventuelle mellemnavne.
  3. TIP: Brug funktionen Rediger, hvis du er i tvivl om i hvilken rækkefølge du skal skrive forfatternes navne.
  4. Undertitel skrives efter hovedtitlen adskilt med et kolon :
  5. Find feltet Udgave ved at sætte flueben i Vis alle bibliografifelter. Her skriver du bogens udgave, hvis det er andet end 1. udgave.
Bøger.
Kapitel i bog med redaktør
  1. Ved redigerede bøger (bøger, hvor kapitlerne er skrevet af forskellige forfattere) skal du indføre de anvendte kapitler enkeltvis. Brug kildetype Afsnit i bogen.
  2. Angiv kapitlets forfatter(e).
  3. Angiv kapitlets titel.      
Kapitler i redigerede bøger.

Scroll længere ned og Angiv kapitlets start og slutsidetal under Sider

Bogens redaktør(er) skal skrives i feltet Redaktør, og du skal ikke skrive noget i feltet Bogens forfatter.

Angiv bogens udgave, hvis det er andet end 1. udgave.

Lovstof
Lov med populærtitel

I Words referencefunktion findes der ikke en specifik kildetype, der hedder 'lov'. Men hvis du udfylder skabelonen, som vist herunder, vil referencen stadig indeholde alle de nødvendige oplysninger.
En lovs populærtitel kan findes i Retsinformation.

  1. Brug kildetype Bog.
  2. I feltet Forfatter skriver du lovens populærtitel.
  3. I feltet År skriver du den præcise dato.
  4. I feltet Udgiver skriver du lovens nummer og fulde titel.

OBS: Word vil automatisk også trække dag og måned med ind i referencen i løbende tekst (hvilket ikke er korrekt ifølge APA 7. udgave). Du kan slette disse ved at klikke på referencen og vælge konverter citat til statisk tekst (se hvordan her)

Lov uden populærtitel

I Words referencefunktion findes der ikke en specifik kildetype, der hedder 'lov'. Men hvis du udfylder skabelonen, som vist herunder, vil referencen stadig indeholde alle de nødvendige oplysninger.

  1. Brug kildetype Bog
  2. Sæt flueben ved Firma forfatter og skriv lovens fulde navn her.
  3. I feltet År skriver du den præcise dato
  4. I feltet Udgiver skriver du lovens nummer

OBS: Word vil automatisk også trække dag og måned med ind i referencen i løbende tekst (hvilket ikke er korrekt ifølge APA 7. udgave). Du kan slette disse ved at klikke på referencen og vælge konverter citat til statisk tekst (se hvordan her)

Podcast
  1. Brug kildetype: Websted
  2. I feltet forfatter skrives navnet på podcastens vært(er)
  3. Titlen på podcastafsnittet skrives i navn på webside. Her skal også tilføjes nummer (hvis afsnittet har et) og det skal oplyses hvilket medie der er tale om i referencen = [Podcastepisode]
  4. Ved webstedets navn oplyses der hvilken podcastserie afsnittet er en del af og hvem der er udgiver af podcasten.

OBS: Det skal oplyses på referencelisten hvilken rolle de oplyste navne har. Derudover vil Word automatisk sætte titlen i kursiv i stedet for Pædagogisk Extrakt. Disse ting skal ændres manuelt i referencelisten. Se hvordan du gør det her

Østerbye, T. (vært). (2022, 6. juli). Faglighed kan mindske risikoen for forråelse (Nr. 14) [Podcastepisode]. I: Pædagogisk Extrakt. VIA Pædagoguddannelsen https://extrakt.via.dk/podcast/extrakt-podcast-14

Tidsskriftsartikler
  1. Brug kildetype: Artikel i tidsskrift.
  2. Felterne Måned og Dag skal kun udfyldes, hvis artiklen er udgivet i et tidsskrift, der ikke er nummereret.
  3. * markeringerne ved tidsskriftsartikel er uhensigtsmæssige. Du skal også skrive tidsskriftets årgang (bind) og nr. her.
  4. Her angiver du artiklens sidetal.
Artikel i tidsskrift.
Websider og PDF dokumenter
  1. Brug kildetype: Dokument fra websted.
  2. Hvis forfatteren til dokumentet er en institution, organisation, virksomhed eller lignende, skal du bruge feltet Firma Forfatter.
  3. Titlen på dokumentet skal skrives i feltet Navn på webside.
  4. I feltet Webstedets navn skal du skrive, hvilken webside du har fundet dokumentet på.
  5. Hentet-dato skal kun angives ved webkilder der er designet til at forandre sig, f.eks. wikis og sociale medier.
Websider og PDF.
Youtube
  1. Brug kildetype: Websted
  2. Hvis forfatteren til dokumentet er en institution, organisation, virksomhed eller lignende, skal du bruge feltet Firma Forfatter. Skriv her navnet på den/de der står som udgiver inde på Youtube.
  3. Her skrives videoens navn og hvilket medie der er tale om i referencen = [Video]
  4. Inkluder direkte link til videoen
  5. Oplys den præcise dato

OBS: Word vil automatisk indsætte [Video] i kursiv i referencen, hvilket er forkert. For hjælp til at ændre dette, se afsnittet "Sådan laver du rettelser direkte i referencelisten".

Sådan laver du henvisninger i teksten
Indsæt en henvisning

1. Vælg Citater for at få en oversigt over dokumentets referencer.

2. Dobbeltklik for at indsætte en henvisning til referencen i dokumentet.

3. OBS: På listen står alle de referencer, du har på dokumentets Aktuel liste. Hvis du mangler en reference på listen skal du altså kopiere den fra din Hovedliste til Aktuel liste under Citatkildestyring (tandhjulet).

Henvisninger i teksten.
Tilføj sidetal på henvisninger
  1. Du tilføjer sidetal på én henvisning ad gangen. Dette gør du ved at klikke på henvisningen (parentesen)
  2. og derefter på den lille pil til højre.
  3. Vælg Rediger dette citat… og skriv sidetallet i feltet Tilføj sider og vælg OK.
sidetal.
Brug m.fl. ved mere end to forfattere

Hvis der er mere en to forfattere til en tekst skal der ifølge APA 7. udgave skrives første forfatternavn efterfulgt af m.fl. i henvisningen i løbende tekst. Det kan du rette på følgende måde:

  1. Klik på den lille pil til højre i henvisningen i teksten og vælg Konvertér citat til statisk tekst
  2. Slet nu Kyed & Nissen og skriv m.fl. i stedet = (Baltzer m.fl., 2021)
Hvorfor vises kildens titel i henvisningen?
Mulighed 1: Flere kilder af samme forfatter udgivet forskellige år

Systemet kan ikke håndtere flere indførsler af samme forfatter efter APA-reglerne. Word vil derfor medtage titlen i henvisningen, selvom årstallene er forskellige, så du skal skjule titlen i alle henvisninger.

  1. Vælg den lille pil til højre i henvisningen.
  2. Vælg Rediger dette citat.
skjul titel.

Under Skjul vinger du Titel af. Tilbage står forfatter og årstal (Wilken, 2011).

Mulighed 2: Flere kilder af samme forfatter udgivet samme år

Ifølge APA skal referencer af samme forfatter, udgivet samme år, adskilles ved at tilføje et a og et b efter årstallet i kildelisten f.eks. (Illeris, 2012a) og (Illeris, 2012b).
Du skal skjule titlen som vist i foregående afsnit, men først skal du redigere kilden for at tilføje et a og et b ved udgivelsesåret.

(Illeris, Kompetence: Hvad, hvorfor, hvordan?, 2012)
(Illeris, Læringsteoriens elementer: Hvordan hænger det hele sammen?, 2012)

Vælg Citater under fanen Referencer og markér den kilde, du gerne vil lave rettelser i. Klik på tandhjulet i højre hjørne og vælg rediger kilde.

  1. Tilføj nu et lille a, b eller c efter årstallet i din reference.

Skjul titlen som vist i foregående afsnit = (Illeris, 2012a) (Illeris, 2012b).

Rediger kilde.
Dit arkiv af referencer: Hovedliste og aktuel liste

Du åbner en oversigt over alle dine referencer, både nye og gamle, ved at vælge Citater og Citatkildestyring ved tandhjulet i bunden af dokumentet.

Citater og citatkildestyring.

1. Hovedlisten er dit arkiv med alle de referencer, du har lagt ind i Word igennem tiden.

2. Aktuel liste er de referencer, der knytter sig til det dokument, du arbejder i nu. Alle referencer på aktuel liste kommer med på dokumentets referenceliste.

3. Når du vil bruge en reference fra din hovedliste i dit nuværende dokument, skal du kopiere referencen over i Aktuel liste.

4. OBS: Husk at slette referencer fra aktuel liste, som ikke skal med på referencelisten. Det er kun kilder, du har henvist til i den løbende tekst (de kilder, der har fået et flueben på aktuel liste), der skal med på referencelisten.

Hovedliste.
Sådan indsætter du referencelisten

Når du er færdig med at sætte referencer ind i teksten, indsætter du din referenceliste ved at klikke på feltet Bibliografi.

Du kan vælge mellem forskellige overskrifter, såsom Citerede værker, Bibliografi eller Reference, men indholdet er det samme. Du kan også selv ændre overskriften, hvis du ønsker det.

Systemet vil automatisk medtage alle kilder fra Aktuel liste i referencelisten.

bibliografi.

Opdater løbende når du tilføjer nye referencer i teksten eller redigerer de eksisterende referencer.

opdater.

OBS! Når du vil rette fejl, skal du undgå at gøre det direkte i referencelisten, da ændringerne vil blive overskrevet, hver gang du opdaterer referencelisten.

Hvis du f.eks. har stavet forkert eller vil tilføje oplysninger skal du gøre dette under Citatkildestyring (se næste afsnit).

Sådan redigerer du dine referencer

1. Vælg Citater.

2. Markér den kilde du vil lave rettelser i.

3. Klik på tandhjulet, og vælg Redigér kilde og skabelonen du brugte, da du oprettede referencen vil dukke op igen.

Du skal altså ikke redigere direkte i henvisninger og i referencelisten, da rettelserne vil blive overskrevet, hver gang du opdaterer referencelisten.

rediger kilde.
Sådan laver du rettelser direkte i referencelisten

Først når du er helt færdig med opgaven!

Hvis referencen stadig ikke ser helt rigtig ud på referencelisten på grund af Words måde at formatere dem, har du mulighed for at rette i referencelisten. Husk dog kun at gøre dette, når du er helt færdig med at indsætte referencer i din opgave.

Ved at vælge Konvertér bibliografi til statisk tekst, sørger du for, at referencelisten ikke igen bliver opdateret, så du sikrer, at dine rettelser ikke bliver overskrevet.

1. Vælg Bibliografi og du får mulighed for at Konverter bibliografi til statisk tekst. OBS! Herefter kan du IKKE opdatere referencelisten mere.

statisk tekst.

2. Du kan nu også aktivere links.

3. Ved kapitler i bøger mangler der et kolon efter I. Dette skal du tilføje manuelt i teksten I:

4. Ved websider kan du nu manuelt fjerne "Hentet fra".

links.
Tips og tricks
Del dine referencer med andre

Hvis I er flere, der arbejder med dette referencesystem, kan I dele jeres referencer ved at sende dokumenterne til hinanden, da referencerne altid vil være gemt i den aktuelle liste i det pågældende dokument. Før du sender dokumentet, skal du sørge for at overføre de referencer, du vil dele, til den aktuelle liste.

Disse kan modtageren så tilføje til sin hovedliste i venstre side under Citatkildestyring ved at kopiere dem fra dokumentets Aktuel liste.

Tip: Du kan også bruge denne metode til at gemme dine referencer, når du skifter computer.

Kopiér de referencer du vil dele fra din Hovedliste til Aktuel liste og del dokumentet med den eller de personer, du ønsker at dele dine referencer med.

Kildestyring.

Modtageren kopierer referencerne fra dokumentets Aktuel liste til deres Hovedliste

Kopier.
Samarbejd om referencerne med OneDrive

Da Words referencefunktion kun fungerer i Word, kan du ikke bruge den, når du arbejder sammen med andre i Google Docs. Men med Office 365, som du har adgang til gennem VIA, kan du få mange af de samme samarbejdsmuligheder i Word, som du kender fra Google Docs. Du og din gruppe kan altså redigere i det samme Word-dokument samtidig, og alle kan indsætte referencer ved hjælp af Words referencefunktion.

Del dokumentet med hinanden i OneDrive og vælg Åbn i skrivebordsprogram/Åbn i Word.

Se hvordan du gør dette i denne video

Brug for yderligere hjælp? Kontakt Lene Nørskov Lange, [email protected]

11.10.2024

Forrige Vejledning Word referencehåndtering med PC
Næste Vejledning Zotero