English

VIA University College

Word referencehåndtering med PC

Denne vejledning henvender sig til studerende og ansatte, der ønsker at få mere viden om referencehåndtering i Word. Eksemplerne i vejledningen er lavet efter APA standarden, 7. udgave.

Sådan starter du referencefunktionen i Word

Når du skriver opgave i Word, kan du lave henvisninger og tilføje referencer undervejs i processen.

Åbn et Word-dokument og klik på Referencer i menulinjen.

Vælg standarden APA eller en anden standard, alt efter, hvilken der anbefales på din uddannelse. Standarden bestemmer, hvordan referencelisten og henvisningerne skal udformes.

Vær opmærksom på, at Word anvender APA, 6. udgave, men APA udkom i en 7. udgave i 2019. Du udfylder blot felterne efter reglerne i APA 7. udgave (denne vejledning anvender APA, 7. udgave).

Du finder VIA Biblioteks APA Guide her.

Reference i word.
Sådan lægger du nye kilder ind

1. Under funktionen Administrer kilder gemmer du informationer om de bøger, artikler og internetkilder, du skal bruge til din opgave.

2. Klik på Administrer kilder. Klik på Ny for at lægge en ny reference ind.

Ny reference.

1. Under Kildetype vælger du den relevante kildetype, og de relevante felter kommer frem.

2. Vælg Vis alle bibliografifelter for at se alle de felter, der kan være relevante.

3. * Anbefalet felt betyder, at du bør overveje, om feltet er relevant for den kilde, du er ved at registrere (feltet SKAL ikke udfyldes).

4. Når du stiller dig i f.eks. forfatterfeltet  kommer der en hjælpetekst frem i bunden af boksen.

Bøger
  1. Brug kildetype bog.
  2. Flere forfattere adskilles med semikolon ; Skriv forfatterens efternavn først, efterfulgt af fornavn og eventuelle mellemnavne.
  3. TIP: Brug funktionen Rediger, hvis du er i tvivl om i hvilken rækkefølge du skal skrive forfatternes navne.
  4. Undertitel skrives efter hovedtitlen adskilt med et kolon :
  5. Find feltet Udgave ved at sætte flueben i Vis alle bibliografifelter. Her skriver du bogens udgave, hvis det er andet end 1. udgave.
redigerede bøger
Kapitel i bog med redaktør
  1. Ved redigerede bøger (bøger, hvor kapitlerne er skrevet af forskellige forfattere) skal du indføre de anvendte kapitler enkeltvis. Brug kildetype Afsnit i bogen.
  2. Angiv kapitlets forfatter(e).
  3. Angiv kapitlets titel.    
  4.  Angiv kapitlets start og slutsidetal under Sider (15-38).
  5. Redaktørens navn skal skrives i feltet Redaktør, og du skal ikke skrive noget i feltet Bogens forfatter.
  6. Angiv bogens udgave, hvis det er andet end 1. udgave.
Rediger kilde.
Tidsskriftsartikler
  1. Brug kildetype: Artikel i tidsskrift.
  2. Felterne Måned og Dag skal kun udfyldes, hvis artiklen er udgivet i et tidsskrift, der ikke er nummereret.
  3. * markeringerne ved tidsskriftsartikel er uhensigtsmæssige. Du skal også skrive tidsskriftets årgang (bind) og nr. her.
  4. Her angiver du artiklens sidetal.
Artikel i tidsskrift.
Websider og PDF dokumenter
  1. Brug kildetype: Dokument fra websted.
  2. Hvis forfatteren til dokumentet er institution, organisation, virksomhed eller lignende, skal du bruge feltet Firma Forfatter.
  3. Titlen på dokumentet skal skrives i feltet Navn på webside.
  4. I feltet Webstedets navn skal du skrive, hvilken webside du har fundet dokumentet på.
  5. Hentet-dato skal kun angives ved webkilder der er designet til at forandre sig, f.eks. wikis og sociale medier.
Websider og PDF.

Obs: Word vil automatisk indsætte "Hentet fra" inden webstedets navn på referencelisten. For hjælp til at ændre dette, se afsnittet "Sådan laver du rettelser direkte i referencelisten".

Lovstof
Lov med populærtitel

I Words referencefunktion findes der ikke en specifik kildetype, der hedder ’lov’. Men hvis du udfylder skabelonen, som vist herunder, vil referencen stadig indeholde alle de nødvendige oplysninger.
En lovs populærtitel kan findes i Retsinformation.

  1. Brug kildetype: Bog.
  2. I feltet Forfatter skriver du lovens populærtitel.
  3. I feltet År skriver du den præcise dato.
  4. I feltet Udgiver skriver du lovens nummer og fulde titel.

Obs: Word vil automatisk også trække dag og måned med ind i referencen i løbende tekst (hvilket ikke er korrekt ifølge APA 7. udgave). Du kan slette disse ved at klikke på referencen og vælge konverter citat til statisk tekst (se hvordan her)

Love med populærtitel
Lov uden populærtitel

I Words referencefunktion findes der ikke en specifik kildetype, der hedder ’lov’. Men hvis du udfylder skabelonen, som vist herunder, vil referencen stadig indeholde alle de nødvendige oplysninger.

  1. Brug kildetype: Bog
  2. I feltet Forfatter skal der stå lovens fulde navn.
  3. For at lovens fulde navn kommer korrekt ind i henvisningen skal du trykke på rediger og skrive hele navnet under efternavn og tryk tilføj.
  4. I feltet År skriver du den præcise dato.
  5. I feltet Udgiver skriver du lovens nummer.

Obs: Word vil automatisk også trække dag og måned med ind i referencen i løbende tekst (hvilket ikke er korrekt ifølge APA 7. udgave). Du kan slette disse ved at klikke på referencen og vælge konverter citat til statisk tekst (se hvordan her)

Lov uden populærtitel
Sådan laver du henvisninger i teksten

1. Du klikker på Indsæt citat, når du vil lave en henvisning i teksten til en kilde.

2. Vælg den kilde på listen som du vil lave en henvisning til.

3. OBS: I listen står alle de referencer du har på dokumentets Aktuel liste. Hvis du mangler en reference på listen skal du kopiere den fra din Hovedliste til Aktuel liste under Administrer kilder (Se mere i afsnittet "Dit arkiv af referencer: Hovedliste og aktuel liste").

Tilføj sidetal på henvisninger
  1. Du tilføjer sidetal på én henvisning ad gangen. Dette gør du ved at klikke på henvisningen (parentesen)
  2. og derefter på den lille pil til højre.
  3. Vælg Rediger citat… og skriv sidetallet i feltet Sider (vælg OK).
sidetal.
Brug m.fl. ved mere end to forfattere

Hvis der er mere end to forfattere til en tekst skal der ifølge APA 7. udgave skrives første forfatternavn efterfulgt af m.fl. i henvisningen i løbende tekst. Det kan du rette til på følgende måde:

1. Klik på den lille pil til højre i henvisningen i teksten og vælg Konvertér citat til statisk tekst
2. Slet nu Kyed & Nissen og skriv m.fl. i stedet = (Baltzer m.fl., 2021).

Konvertér citat til statisk tekst.
Hvorfor vises kildens titel i henvisningen?
Mulighed 1: Flere kilder af samme forfatter udgivet forskellige år.

Systemet kan ikke håndtere flere indførsler af samme forfatter efter APA-reglerne. Her vil Word medtage titlen i henvisningen også selv om der er forskellige årstal  du skal altså skjule titlen ved alle henvisninger.

  1. Dette gør du ved at vælge henvisningen (parentesen).
  2. og derefter den lille pil til højre.
  3. Vælg Rediger citat.
samme forfatter.
skjul titel.

Under Skjul vinger du Titel af. Tilbage står forfatter og årstal (Wilken, 2015).

Mulighed 2: Flere kilder af samme forfatter udgivet samme år

Ifølge APA skal referencer af samme forfatter, udgivet samme år, adskilles ved at tilføje et a og et b efter årstallet i kildelisten f.eks. (Illeris, 2012a) og (Illeris, 2012b). Du skal skjule titlen som vist i foregående afsnit, men først skal du redigere kilden for at tilføje et a og et b ved udgivelsesåret.

(Illeris, Kompetence: Hvad, hvorfor, hvordan?, 2012).
(Illeris, Læringsteoriens elementer: Hvordan hænger det hele sammen?, 2012)

1. Vælg rediger kilde.

2. Tilføj henholdsvis et lille a, b, c … efter årstallet.

Skjul titlen som vist i foregående afsnit (Illeris, 2012a) (Illeris, 2012b)

Skjul titlen.
Dit arkiv af referencer: Hovedliste og aktuel liste

Du åbner en oversigt over alle dine referencer, både nye og gamle, ved at vælge Administrer kilder

1. Hovedlisten er dit arkiv med alle de referencer, du har lagt ind i Word igennem tiden.

2. Når du vil bruge en reference fra hovedlisten i dit nuværende dokument, skal du kopiere referencen over i Aktuel liste.

3. Aktuel liste er de referencer, der knytter sig til det dokument, du arbejder i nu. Alle referencer på aktuel liste kommer med på referencelisten.

4. OBS: Husk at slette referencer fra aktuel liste, som ikke skal med på referencelisten. Det er kun kilder, du har henvist til i den løbende tekst (de kilder, der har fået et flueben på aktuel liste), der skal med på referencelisten.

Aktuel liste.
Sådan indsætter du referencelisten

Når du er færdig med at indsætte referencer ind i teksten, tilføjer du din referenceliste ved at klikke på feltet Bibliografi.

Du kan vælge mellem forskellige overskrifter, såsom Citerede værker, Bibliografi eller Reference, men indholdet er det samme. Du kan også selv ændre overskriften, hvis du ønsker det.

Systemet vil automatisk inkludere alle kilder fra Aktuel liste i referencelisten.

bibliografi.

Vælg opdater løbende, når du tilføjer nye referencer i teksten eller redigerer de eksisterende referencer.

opdater.

OBS! Når du vil rette fejl, skal du undgå at gøre det direkte i referencelisten, da ændringerne vil blive overskrevet, hver gang du opdaterer referencelisten.

Hvis du for eksempel har stavet noget forkert eller vil tilføje oplysninger, skal du gøre dette under Administrer kilder (se næste afsnit).

Sådan redigerer du dine referencer

1. Når du vil rette en reference til, skal du gøre det gennem funktionen Administrer kilder.

2. Her markerer, du den kilde du vil lave rettelser i.

3. Vælg Rediger. Når du er færdig, kan du opdatere din referenceliste, og rettelserne vil slå igennem.

rediger kilder.
Sådan laver du rettelser direkte i referencelisten

Først når du er helt færdig med opgaven!

Hvis referencen stadig ikke ser helt rigtig ud på referencelisten på grund af Words måde at formatere dem, har du mulighed for at rette i referencelisten. Husk dog kun at gøre dette, når du er helt færdig med at indsætte referencer i din opgave.

Ved at vælge Konvertér bibliografi til statisk tekst, sørger du for, at referencelisten ikke igen bliver opdateret, så du sikrer, at dine rettelser ikke bliver overskrevet.

1. Klik her og du får mulighed for at Konverter bibliografi til statisk tekst. OBS! Herefter kan du IKKE opdatere referencelisten mere.

2. Du kan nu også aktivere links.

3. Ved kapitler i bøger mangler der et kolon efter I. Dette skal du tilføje manuelt i teksten I:

4. Ved websider kan du nu manuelt fjerne "Hentet fra".

rettelser.
Tips og tricks
Del dine referencer med andre

Hvis I er flere, der arbejder med dette referencesystem, kan I dele jeres referencer ved at sende dokumenterne til hinanden, da referencerne altid vil være gemt i den aktuelle liste i det pågældende dokument. Før du sender dokumentet, skal du sørge for at overføre de referencer, du vil dele, til den aktuelle liste.

Disse kan modtageren så tilføje til sin hovedliste i venstre side under Administrer kilder ved at kopiere dem fra dokumentets Aktuel liste.

Tip: Du kan også bruge denne metode til at gemme dine referencer, når du skifter computer.

Kopiér de referencer du vil dele fra din Hovedliste til Aktuel liste.

Del dokumentet med den eller de personer, du ønsker at dele dine referencer med.

Deling af referencer.

Modtageren kopierer referencerne fra dokumentets Aktuel liste til deres Hovedliste.

Kopier.
Samarbejd om referencerne med OneDrive

Da Words referencefunktion kun fungerer i Word, kan du ikke bruge den, når du arbejder sammen med andre i Google Docs. Men med Office 365, som du har adgang til gennem VIA, kan du få mange af de samme samarbejdsmuligheder i Word, som du kender fra Google Docs. Du og din gruppe kan altså redigere i det samme Word-dokument samtidig, og alle kan indsætte referencer ved hjælp af Words referencefunktion.

Del dokumentet med hinanden i OneDrive og vælg Åbn i skrivebordsprogram/Åbn i Word.

Se hvordan du gør dette i denne video

Brug for yderligere hjælp? Kontakt Lene Nørskov Lange, [email protected]

24.09.2024

Forrige Vejledning Mendeley
Næste Vejledning Word referencehåndtering med MAC