Denne vejledning henvender sig til de medarbejdere og studerende, som gerne vil kunne følge en supportsag via mobiltelefonen, men også til de der løser supportsagerne i såvel IT og digitalisering, Facility Management og andre steder i organisationen.
Vejledningen beskriver, hvordan mobilappen installeres.
Som udgangspunkt er alle nyere mobiltelefoner understøttet.
Med appen ”TOPdesk SSP” har du som medarbejder og studerende mulighed for at oprette en supportsag (Ny sag), se dine sager (Mine sager) og benytte formularer fra Serviceportalen. Du kan dog ikke bruge funktionerne under ”Informationssikkerhed” og ”Chat med VIA IT”, da de peger på interne sider og/eller kræver adgang til oplysninger, som ikke kan tilgås herfra. Hvis du har en tidligere version af "TOPdesk SSP" på din mobil og fx. ikke kan logge ind, så kan det være nødvendigt at afinstallere den i Google Play eller Apple Store først.
Installation af appen ”TOPdesk Self Service Portal”:
- Gå til Google Play eller Apple Store på din mobil.
- Søg efter ”topdesk”.
- Installer ”TOPdesk Self Service Portal”.
- Den installerede app hedder ”TOPdesk SSP”.
Åben appen, klik på ”VIA Service SSO” og log ind. Hvis du ikke kommer ind første gang, så tryk tilbage-knap på mobilen og klik på ”VIA Service SSO” igen.
- Herunder ses genvejen du klikker på for at starte ”TOPdesk SSP”.
- Billedet herunder viser startskærmen i selve appen.
Som medarbejder i IT og digitalisering, Facility Management og andre afdelinger der benytter TOPdesk som sagshåndteringssystem kan du tilgå TOPdesk fra din mobiltelefon.
Der er tale om begrænset funktionalitet, men som ansvarlig har du mulighed for at se egne sager, kollegers sager, at ændre status og ansvarlig, samt tilføje et svar i en sag. Sagerne er sorteret efter ”Forfaldsdato”. Det er ikke muligt at ændre sorteringsrækkefølgen eller at søge på konkrete sager. Hvis du har en tidligere version af "TOPdesk" på din mobil og fx. ikke kan logge ind, så kan det være nødvendigt at afinstallere den i Google Play eller Apple Store først.
Installation af appen ”TOPdesk”:
- Det anbefales at slå WiFi fra, da det kan forvirre installationen af appen.
-
Start browseren på din VIA mobil (det anbefales, at bruge Google Chrome på Android telefoner og Safari hvis der er tale om en iPhone).
- Gå til siden https://via.topdesk.net/services/navigation, tryk på ”Log ind som Ansvarlig”-knappen, tryk på ”Redirect: VIA SSO”-knappen og log ind.
- Tryk på ”menu”-knappen i top-venstre hjørne.
- Tryk på den gule ”Prøv den nye TOPdesk Mobile”-knap.
- Tryk på "Føj TOPdesk til startskærmen"-bjælken, som kommer frem i bunden. Hvis bjælken blev set, så spring til punkt 6. Hvis bjælken ikke blev set, så gå videre til punkt 4.
- Tryk på de 3 lodrette prikker i top-højre hjørne, så menuen kommer frem.
- Tryk på "Føj til startskærm"-punktet i menuen.
- Tryk på "Installer" i vinduet, som popper op.
-
Når appen er færdiginstalleret, så luk den og slå WiFi til igen.
Den installerede app hedder ”TOPdesk”.
Åben appen, vælg ”Log ind som Ansvarlig”, klik på ”VIA SSO” og log ind. Hvis du ikke kommer ind første gang, så tryk tilbage-knap på mobilen og klik på ”VIA SSO” igen.
- Herunder ses genvejen du skal klikke på for at starte ”TOPdesk”.
- Billedet herunder viser startskærmen i appen selv.