Denne vejledning retter sig mod medarbejdere i VIA som ønsker adgang til VIAmail, kontakter og kalender på deres mobiltelefon med Microsoft 365 (herefter M365). Vær opmærksom på at vejledningen kan variere alt efter hvilken model og software der bruges.
Hvis din VIAmail opsætning skaber problemer på mobil/tablet, så kan du fjerne den og opsætte den på ny.
- Fra startskærmen - åben Outlook app.
- Tryk på det lille ikon ved siden af Indbakken i venstre side.
- Tryk på ”Tandhjul” nederst på skærmen.
- Under Mailkonti - tryk på din mailadresse M365.
- Rul nede i bunden af skærmen og tryk på Slet konto.
Din gamle VIAmail konto er nu fjernet fra din telefon.
Opsæt ny VIAmail profil i Outlook
- Fra startskærmen - tryk på Indstillinger.
- Scroll ned og tryk på Konti.
- Under Konti - tryk Tilføj konto.
- Under Tilføj en konto, skal du vælge Outlook.
- Angiv nu din VIAmail-adresse.
- Når du har angivet din VIAmail-adresse, får du mulighed for at trykke på fortsæt.
Du skal nu logge ind på VIA login side. Hvis din enhed ikke er på VIA WiFi, vil du også skulle godkende dit login med to-faktorgodkendelse. Du kan finde vejledningen til installation og opsætning af to-faktorgodkendelse her.
Udfyld:
- I VIA ID feltet, skriv din VIAmail ([email protected]).
- I Adgangskode feltet, skriv dit password til VIA.
- Tryk herefter på Log On.
Du har nu adgang til din VIAmail, kalender og kontakter igennem Outlook og kan læse, organisere og sende mails.
Bemærk! Der vil ikke være adgang til din VIAmail, kalender og kontakter i de indbyggede apps men alene gennem Outlook.
- Åbn Outlook App.
- Tryk på det lille runde ikon ved siden af Indbakken.
- Tryk på tandhjulet.
- Tryk på din mailkonto.
- Slå nu synkronisering af kontakter og kalender til.
- Hvis din telefon beder om Tilladelse til at give Outlook adgang til Kalenderen, så skal du trykke på Tillad.
Hvis din VIAmail opsætning skaber problemer på mobil/tablet, så kan du fjerne den og opsætte den på ny.
- Fra startskærmen start Outlook app.
- Tryk på dit Billede i venstre side.
- Tryk på ”Tandhjul” nederst på skærmen.
- Under Mailkonti - Tryk på din mailadresse Microsoft 365.
- Rul nede i bunden af skærmen og tryk på Fjern konto.
- Bekræft din sletning ved at trykke på Fjern.
Luk Outlook app igen.
- Fra startskærmen - tryk på Outlook ikon.
- Klik på Tilføj konto.
- Indtast din VIAmail adresse.
- Tryk på tilføj konto.
Du skal godkende med to-faktor-godkendelsesappen.
- Tryk på Åbn godkenderen.
Du skal logge på VIAs mail.
- Indtast VIA ID, password og tryk på Log on
- Du vil nu få en besked om at VIAs organisation beskytter dine data og at du skal genstarte Outlook.
- Tryk OK for at genstarte.
Du har nu adgang til din VIAmail, kalender og kontakter igennem Outlook og kan læse, organisere og sende mails.
Bemærk! Der vil ikke være adgang til din VIAmail, kalender og kontakter i de indbyggede apps, men alene gennem Outlook.
- Når du starter Outlook igen, får du denne besked: "Hvis du vil have adgang til din organisations data med denne app, skal du angive din pinkode" - her skal du indtaste den kode, som du bruger for at låse skærmen op på din telefon.
- Du kan blive bedt om at aktivere meddelelser i Outlook for hurtigere betjening - Tryk på Aktivér.
- Outlook vil gerne sende dig notifikationer. Hvis du allerede har taget stilling til dette tidligere, så spørger Outlook ikke om det igen.
Tryk på Tillad, hvis du vil gerne have notifikationer fra Outlook eller Tillad Ikke, hvis du vil ikke vil have dem. Notifikationer kan indeholde advarsler, lyde og symboletiketter. De kan konfigureres i indstillinger.
- Fokuseret Indbakke visning af mails adskiller din indbakke i to faner – Fokuseret og Andet. Dine vigtigste mails findes på fanen Fokuseret, mens resten forbliver let tilgængelige på fanen Andet.
- Denne visning kan slås fra under indstillinger - Tryk på dit billede.
- Tryk på ”Tandhjul” nederst på skærmen.
- Slå fokuseret indbakke fra hvis det ønskes.
- Andre indstillinger som Organiser efter tråd eller Vis kontakt fotos kan også slås fra eller til.
Hvis din VIAmail opsætning skaber problemer på mobil/tablet, så kan du fjerne den og opsætte den på ny.
- Fra startskærmen - tryk på Indstillinger.
- Tryk på Mail.
- Tryk på Konti.
- Tryk på din eksisterende VIAkonto (kan være navngivet forskelligt).
- Tryk på Slet konto.
- Tryk på Slet fra min iPhone/Slet fra min iPad.
- Fra startskærmen - tryk på Indstillinger.
- Tryk på Mail.
- Tryk på Konti.
- Tryk på Tilføj konto.
- Tryk på Microsoft Exchange.
Indtast:
- Din VIAmail-adresse.
- I beskrivelsen indtastes f.eks. VIA eller arbejde (valgfrit).
- Tryk på Næste.
- Tryk på Log ind på din Exchange konto (brug ikke "Konfigurer manuelt" knappen).
- Du bliver videresendt til VIAs login side.
Log på med dine VIA initialer og password. Hvis din enhed ikke er på VIA WiFi, vil du også skulle godkende dit login med to-faktorgodkendelse. Du kan finde vejledningen til installation og opsætning af to-faktorgodkendelse her.
Vælg hvad du ønsker at få synkronisere.
Aktiver som minimum:
- Mail.
- Kalender.
- Tryk på Gem.
- Hvis kontakter aktiveres, blive kontakt-informationer og -personer fra Outlook overført til dine kontakter på mobil telefon.
Ønsker du at ændre dine indstillinger for synkronisering, kan du gøre det på følgende måde:
- Fra startskærmen - tryk på Indstillinger.
- Tryk på Mail.
- Tryk på Konti.
- Under Konti - vælg dit kontonavn f.eks. VIA.
- Du kan nu til- eller fravælge, om du ønsker synkronisering af E-mail, kontakter, kalendere og påmindelser og noter.
- Husk at trykke på Gem når du er færdig med at til- eller fravælge informationer, der skal synkroniseres.
- Fra startskærmen tryk på Telefon Ikon.
- Vælg Grupper op i venstre hjørne.
- Vælg Global VIA-Adresseliste.
- Søg i søgefeltet efter persons navn eller initialer.
- Vælg person.
Ring til person eller vælg Opret nyt kontakt og tryk på OK, person bliver gemt i ens egen kontakter.
På VIAs computere bliver din konto sat op automatisk, første gang du åbner Outlook.
Du kan som medarbejder hente en gratis version af Office pakken (herunder Outlook) til din private pc på https://www.office.com/. Alternativt kan du læse din mail gennem en browser ved at logge ind på https://post.via.dk.
Når du tilgår VIAmail på en computer, der er uden for VIAs netværk, vil du skulle bekræfte dit login med to-faktor-godkendelse. Hvis du allerede har opsat to-faktor-godkendelse, behøver du ikke gentage opsætningen, selvom du nu logger på fra en anden computer. Du kan finde vejledningen til installation og opsætning af to-faktor-godkendelse her.
I nedenstående vejledning tages der udgangspunkt i Windows 10 med M365
- Vælg søgeikonet i proceslinjen ved siden af Start knappen.
- Begynd at skrive Kontrolpanel.
- Vælg Kontrolpanel.
- I Kontrolpanel, skriv mail i søgefeltet øverst til højre
- Klik på ikonet for Mail, når det kommer frem
- Klik på Mailkonti.
- Klik på Ny. Du kan godt have en anden mailkonto parallelt med din VIAmail.
- Udfyld felterne som vist herunder
- Vælg Næste
- Når Outlook har lavet forbindelse til din konto, vælg Udfør.
- Når du herefter åbner Outlook, kan du efterfølgende opleve at blive bedt om at logge på din mail flere gange. Dette kan skyldes at du har flere postkasser tilknyttet eller du har SharePoint-lister tilknyttet.
Når du åbner Outlook første gang, kan der gå et stykke tid, før indholdet i alle mapper kan ses, da Outlook er ved at opbygge en lokal kopi på computeren. Når dette er gjort, vil Outlook herefter starte normalt.