English

VIA University College

Lav indhold på sociale medier webtilgængeligt

Denne vejledning henvender sig til redaktører, der laver indhold på sociale medier. Vejledningen giver dig råd til, hvordan du kan gøre indhold mere webtilgængeligt så du når ud til flere brugere.

De krav, der beskrives i vejledningen om tilgængeligt indhold, kan også for indhold på sociale medier. Sociale medier har dog nogle platformsbegrænsninger som mange andre eksterne platforme, der gør, at ikke alt indhold kan blive fuldt webtilgængeligt. Webtilgængleghedsloven finder ikke anvendelse på sociale medier, men alligevel anbefaler Digitaliseringsstyrelsen, at du: "altid tilstræber at gøre det indhold, du offentliggør så tilgængeligt som muligt, uanset om dette er omfattet af loven eller ej." (Digitaliseringsstyrelsen 2022).

Hvis du som redaktør på en VIA-hjemmeside indtrækker noget indhold fra en ekstern platform (eks. video fra YouTube eller billeder fra Instagram-profil) på VIA-hjemmesiden, anbefales det derfor også qua ovenstående, at dette indhold er så tilgængeligt som muligt.

Undertekster på videoer på sociale medier

Hvis du publicerer en video med lydspor, skal lydsporet tekstes og vises som undertekster på videoen. På nogle medier er det muligt at uploade en .srt-fil, så underteksterne kan aktiveres efter behov. Dette kaldes closed captions. På andre er dette ikke muligt, og underteksterne skal derfor indsættes direkte på videoen, så de hele tiden er synlige og bliver en del af videofilen. Dette kaldes open captions.

Det betyder, at de videoer, VIA poster på eks. Instagram, YouTube og Facebook, skal indeholde undertekster. Derudover skal en video, der trækkes ind på via.dk fra YouTube, have undertekster.

Anbefalede undertekstformater til open captions

Anbefalingerne tager udgangspunkt i brugen af Premiere Pro. En streng med undertekster skal være på videoen i minimum 1 sekund. Som udgangspunkt skal underteksterne placeres som to linjer i bunden af videoen. Hvis der skal præsenteres et navn og titel, og underteksterne her kommer til at gå indover det, skal underteksterne i dette tidsrum indsættes i toppen af videoen.

De anbefalede indstillinger for open captions er følgende:

  • Skrifttype: Arial
  • Baggrundsfarve (boks): #414141 med opacitet 90%.
  • Skiftfarve: #f0f1f2 med sort kant.

Indstillingerne er anbefalet i Premiere Pro. Du kan se et eksempel nedenfor, hvor indstillingerne er indstillet i Premiere Pro, og hvordan det ser ud i et videoudklip:

Anbefalinger til stories på Instagram og Facebook

Hvis der er tale på stories, hvor det ikke er muligt at indsætte undertekstfiler, skal du skrive en opsummerende tekst, der beskriver, hvad der tales om og som opsummerer det mest væsentlige indhold. Dette er vigtigt for at hørehæmmede har adgang til informationen. Derudover vil din story også nå ud til alle de brugere, der ser videoen uden at have lyd på deres telefon. Vær dog opmærksom på, at teksten skal være læsbar, dvs. tekststørrelsen må ikke være alt for lille, og kontrastforholdet skal være stort nok, til at teksten kan læses på den pågældende baggrund. Læs om kontrastforhold her.

Alternative tekster på Instagram opslag

På Instagram er det muligt at skrive alternative tekster. En alternativ tekst er en tekst, der udtrykker betydningen af et billede eller forklarer, hvad der sker på et billede. Hørehæmmede og skærmlæserbrugere vil få læst den alternative tekst op. Læs evt. vejledningen til alternative tekster her.

Tilføj en alternativ tekst på Instagram, når du laver et opslag:

  1. Vælg ”Avancerede indstillinger”
Guide om webtilgængelighed på sociale medier_v2.docx - Word
  1. Vælg ”Skriv alternativ tekst”.
Guide om webtilgængelighed på sociale medier_v2.docx - Word
  1. Skriv den alternative tekst
  2. Vælg "Færdig"

Tekst på billeder eller videoer

Tekst på billeder og videoer skal have tilstrækkelig kontrast ift. baggrundsfarver, så teksten kan læses af alle brugere – herunder farveblinde og svagtseende. Dette inkluderer tekst på billeder, baggrundsfarver, knapper og andre elementer. Læs mere om kontrastforhold her. Det er derfor en god ide at tjekke kontrastforholdet og særligt, hvis man lægger tekst på et billede eller video, hvor baggrundsfarven skifter.

Nedenfor gennemgås et par eksempler på kontrastforhold, som er gennemgået i værktøjet Contrast Checker (læs vejledningen til Contrast Checker her):

  • Grå baggrund (#414141) og gul tekst (#ffbe50), som er tilgængeligt:
  • Grå baggrund (#afafaf) og hvid tekst (#f0f1f2), som ikke er tilgængeligt:
Forrige Vejledning Tjek kontrastforhold med Contrast Checker
Næste Vejledning Arbejd med webtilgængelighed på websteder med NextGen