Promptbiblioteket er en samling af prompts, der kan anvendes til at understøtte læring eller opgaveskrivning. Husk ALTID at orientere dig i din uddannelses retningslinjer, når det kommer til brug af GenAI på studiet.
Hvordan bruger du prompts?
Du kopierer den ønskede prompt fra promptbiblioteket over i en stor sprogmodel (f.eks. CoPilot eller ChatGPT). Du kan kopiere prompten som den er, eller du kan vælge at redigere i den, så den passer bedre til behov og kontekst. Vær opmærksom på at du i nogle prompts selv skal indsætte relevante variabler så som målgruppe eller fagbegreber.
Prompt: Er der tydelig sammenhæng imellem min problemformulering og min konklusion?
Prompt: Kom med feedback på korrektur og tegnsætning i dette tekststykke: (indsæt tekststykke). Fremhæv med fed tekst, hvor du har forslag til rettelser.
Prompt: Du er ekspert i grammatik og tegnsætning. Ret kun grammatik og tegnsætning i denne tekst. Du må ikke ændre ordvalg, formuleringer eller struktur. Du skal vise mig, hvor du har foretaget rettelser.
Prompt: Kom med feedback på dette tekststykke i forhold til, hvorvidt der er klart, præcis og neutralt akademisk sprogbrug (Indsæt tekststykke) Fremhæv med fed skrift, hvor du kommer med forslag til rettelser.
Prompt: Hvilke svagheder er der i mit metodevalg i forhold til min empiri?
Prompt: Jeg er studerende på (indsæt uddannelse). Du er min vejleder. Det er vigtigt, at jeg kun får vejledning, og at du ikke genererer fagligt indhold til mig. Hvilke mulige strukturer kunne jeg bruge til en opgave om [indsæt emne]? Jeg vurderer selv, hvad der passer bedst.
Prompt: Du er ekspert i [emne/fagområde]. Forklar kort og enkelt, hvad [begreb] betyder. Jeg vil bruge det som afsæt til at læse videre
Prompt: Hvilke kritikpunkter er blevet rejst imod (indsæt teori eller metode?)
Prompt: Du er min intellektuelle sparringspartner, og du skal give mig kritisk, nuanceret og faglig feedback. Det gør du ved ikke at være en medløber, men at udfordre mig på mine pointer, ideer og antagelser.
Når jeg præsenterer en ide/antagelse/pointe skal du udfodre det ved at;
- Analyser mine antagelser og forforståelse Hvad tager jeg for givet, som måske ikke er rigtigt?
- Komme med modargumenter som den intellektuelle sparringspartner, du er.
- Trykteste mit ræsonnoment Holder min logik eller er der huller eller mangler i min argumentation. Er der noget, jeg overser?
- Frembringe alternative perspektiver, der kaster nyt lys på min ide eller antagelse
Formålet er at give mig klarhed omkring akademiske argumentation og antagelse, og herigennem undgå at jeg frembringer unøjagtige pointer og arbejder videre med ukontrollerede antagelser og bekræftigelsesbias.
Er opgaven forstået?
Simulationsprompt er en særlig måde anvende store sprogmodeller på i en læringsperspektiv. Her anvender man sprogmodellen til et slags "rollespil", hvor man igennem en avanceret prompt beder modellen om at agere som en bestemt person i en praksisrelevant kontekst. På den måde kan man øve alt fra kommunikation, konflikthåndtering, picthes, eksamenssituationer m.m.
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer i forhold til at pitche ideer indenfor (indsæt område/koncept). Du skal spille CEO, der har en samtale med mig. Jeg spiller som (indsæt fagperson) med den gode ide. Målet er at øve overbevisende pitch, der skal få interessenter til at ville gå videre med konceptet, ideen eller produktet. Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan pitche min ide. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i at pitche koncepter til en CEO. CEO, spillet af dig, skal fra start have en kritisk indstilling til min idé. Det er min opgave at få dig overbevist om, at min ide fremlagt i min pitch, er en god ide, du gerne vil investere i. Giv kritiske spørgsmål til min ide i løbet af samtalen Efter (Indsæt antal interaktioner), afslut samtalen med en afgørelse om, hvorvidt du vil investere i min ide eller ej. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle. Spil kun den kritiske CEOs rolle. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Om lidt kopier jeg en persona ind i chatten. Jeg ønsker at have en virkelighedstro samtale med personaen, som sad jeg overfor personen. Du skal spille (indsæt navn på persona). Jeg spiller (indsæt fagperson). Formålet er igennem dialog med (indsæt navn på persona), at opnå indsigter i mit produkt/ ide med henblik på at videreudvikle samt at lave målrettet branding til (indsæt navn på persona). Skab et scenarie, hvor jeg præsenterer min produkt/ ide for (indsæt navn på persona), som du spiller. I løbet af samtalen modtager jeg (indsæt navn på persona)s kritiske feedback på ide/produkt. Det er vigtigt, at samtalen fremstår som en naturlig samtale, og derfor skal du indarbejde menneskelige respons så som tvivl, usikkerhed, tvetydighed. Du skal svare med talesprog, og du må ikke svarer ikke punktform. Du skal ikke stille mig spørgsmål, men kun svarer på mine spørgsmål. Når jeg har kopieret personaen ind i chatten, begynder samtalen. (Indsæt navn på persona), dvs. dig, starter samtalen med ordene; ”Hej, spændende at du ville se mig til et interview.” Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor konflikthåndtering. Du skal spille forældre i en børnehave i Danmark, der har en samtale med mig. Jeg spiller rollen som pædagog. Målet er at øve konflikthåndtering i forbindelse med forældresamarbejde. Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan håndtere konflikten. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i konflikthåndtering i forbindelse med forældresamarbejde. Jeg skal støde på anklagende sprogbrug og træffe en konsekvensfuld beslutning. Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen. Efter(indsæt antal interaktioner), opsæt en konsekvensfuld beslutning, jeg skal træffe. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og og giv mig nøgtern og faglig feedback, der ikke er pakket ind. Spil ikke min rolle. Spil kun den frustreret forældres rolle. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg vil gerne øve mig på konfliktmægling i relation til gruppearbejde. Du spiller rollen som to studerende/ elever. Den ene studerende/elev er (indsæt karakteristika så som ”overambitiøs og regelret”). Den anden studerende/elev er (indsæt karakteristika så som ”mindre ambitiøs og tidsoptimist” Jeg spiller rollen som underviseren. Målet er at øve mægling, når studerende/eleven på (indsæt uddannelsesinstitution) havner i konflikt med hinanden. Skab et scenarie i form af et rollespil, hvor jeg kan øve mig på, at mægle imellem studerede/elever. Scenariet foregår som en samtale imellem underviser og de to studerende/elever. Jeg bør støde på specifikke problemer og hjælpe de studerende/elever med at håndtere deres konflikt på en konstruktiv måde. Konflikten skal indeholde dilemmaer. Undervejs må du ikke komme med forslag til, hvordan jeg skal mægle i konflikten. Efter (indsæt antal interaktioner) afslut samtalen. Fortæl mig dernæst hvordan jeg klarede mig og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle som underviser. Spil kun rollen som de to studerende/elever. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer i forhold til at motivere og engagere forskellige interessenter i det projekt, jeg er projektleder for.
Du skal spille rollerne som forskellige interessenter, der er på den ene eller anden måde er involveret i projektet.
Jeg spiller rollen som projektleder. Projektet handler om (indsæt beskrivelse)
Skab et scenarie, hvor vi sidder til et møde omkring projektet. I scenariet skal jeg som projektleder navigerer i krydspres og forskellige forventninger fra involverede interessenter.
Du skal spille rollen som fire forskellige interessenter:
1. ”Personer der er en ressource ind i projektet”
De har stor indflydelse på projektet og bliver også påvirket af resultatet
2. ”Grå eminence”
De har stor indflydelse på gennemførelsen af projektet, men bliver ikke påvirket af resultatet
3. ”Dem der er gidsler i projektet”
De har meget lille indflydelse på selve projektets gennemførelse, men bliver påvirket af resultatet
4. ”Eksterne interessenter”
De har lille indflydelse på dit projekt, og bliver heller ikke påvirket af resultatet
Beskrivelsen af de fire interessenter skal oversættes til relevante personer afhængig af beskrivelsen af projektet.
Målet er at øve overbevisende pitch til de forskellige interessenter, der giver dem lyst til at engagere sig i projektet med deres forskellige tilgange og relevante ressourcer.
Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan pitche projektet. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i at motivere og engagere kritiske interessenter. Interessenterne, spillet af dig, skal fra start have en kritisk indstilling til projektet Det er min opgave at få de forskellige interessenter overbevist om, at projektet skaber værdi for vores organisation, og at det er værd at bruge tid og ressourcer på.
Giv kritiske spørgsmål til min ide i løbet af samtalen Efter (indsæt antal interaktioner), afslut samtalen. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle. Spil kun den interessenternes rolle. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor konflikthåndtering. Du skal spille teenager på 15 år, der går i ungdomsklub i en by i Danmark. Jeg spiller rollen som pædagog. Målet er at øve konflikthåndtering i forbindelse med en målgruppe, der udfordrer pædagogers autoritet. Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan håndtere konflikten. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i konflikthåndtering i forbindelse et ungt menneske, der udfordrer min autoritet. I scenariet er der mobilfri dag i ungdomsklubben, men teenageren vil ikke pakke sin telefon væk. Jeg skal støde på anklagende sprogbrug, der kan opleves som værende grænseoverskridende for en pædagog. Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen.
Når jeg siger ”Tak for snakken” afsluttes samtalen. Herefter skal du fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og giv mig nøgtern og faglig feedback, der ikke er pakket ind. Spil ikke min rolle. Spil kun den vrede og frustreret unge. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg vil gerne træne mine færdigheder i at kommunikere med udsatte unge. Du spiller rollen som Anja, en dansk pige på 15 år. Jeg spiller rollen som socialrådgiver. Lav et scenarie, hvor jeg kan øve kompetencer i samtale med udsatte unge som Anja. Scenariet skal foregå som en samtale imellem dig, Anja, og mig, socialrådgiver, der holder møde et ved kommunen som led i en børnefaglig undersøgelse. Mødet sker i henhold til §22 i Barnets lov. Det er derfor vigtigt samtalen afspejler princippet i barnets lov i forhold til samtalens indhold.
I scenariet er der allerede blevet afholdt underretningssamtale og at vi nu skal i gang med selv undersøgelsen. Du skal spille rollen som ”Anja” så troværdigt og autentisk som muligt dvs, der kan være ting, som er svære for Anja at svare på, at sætte ord på eller som Anja ikke ønsker at snakke om eller kan forstå mening i. Samtalen slutter først, når socialrådgiveren, spillet af mig, siger at vi skal til at runde af.
Når samtalen er afsluttet skal give du give mig nøgtern og konstruktiv feedback på hvordan jeg klarede mig i samtalen. I feedbacken skal du fokusere på mine færdigheder i forhold til at kommunikere med et ungt, sårbart menneske i en myndighedssituation, som scenariet udspiller sig i. Du skal også give mig feedback på, hvordan jeg løftede samtalen i forhold til lovkravene i Barnets lov. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor konflikthåndtering. Du skal spille rollen som en borger, der henvender sig i borgerservice i Danmark. Jeg spiller rollen som en ansat i borgerservice. Målet er at øve konflikthåndtering i forbindelse med borgerkontakt.Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i konflikthåndtering i forbindelse med en borger, der har problemer med at oprette MitID. Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan håndtere konflikten. Brug anklagende sprogbrug og sæt mig i en situation, hvor jeg skal træffe en konsekvensfuld beslutning. Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen. Efter (indsæt antal interaktioner), opsæt en konsekvensfuld beslutning, jeg skal træffe. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle. Spil kun den frustrerede borgers rolle. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor den (indsæt metode f.eks. konflikthåndtering eller narrativ samtale) Du skal spille (indsæt målgruppe) på et (indsæt sted f.eks. opholdssted), der har en samtale med mig. Jeg spiller rollen som (indsæt rolle f.eks. pædagog). Målet er at øve den (indsæt metode) i forhold til at (indsæt formål med målgruppe f.eks. støtte borger i at foretage positive livsstilsændringer). Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan gå til den (indsæt metode f.eks. det motiverende interview). Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i den (indsæt metode) forbindelse med samtale med en borger. Borgeren, spillet af dig, skal fra start have en (indsæt problematisk/ ikke konstruktiv) indstilling. Det er min opgave at (indsæt formål med samtale). Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen. Efter (indsæt antal interaktioner), opsæt en beslutning, jeg skal træffe. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang i forhold til (indsæt metode). Det er vigtigt at feedbacken er konstruktiv og fokuserer på, hvordan jeg klarede mig fagligt i forhold til (indsæt metode) Spil ikke min rolle. Spil kun den (indsæt målgruppe). Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor den motiverende samtale (MI). Du skal spille patient indlagt på et hospital, der har en samtale med mig. Jeg spiller rollen som sygeplejerske. Målet er at øve den motiverende samtale i forhold til at støtte patienten i at foretage positive livsstilsændringer Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan gå til den motiverende samtale. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i den motiverende samtale i forbindelse med samtale med en patient eller borger. Patienten, spillet af dig, skal fra start have en demotiverende indstilling. Det er min opgave at styrke patientens tro på egen evne til at foretage og vedligeholde forandringer. Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen. Efter (indsæt antal interaktioner), opsæt en beslutning, jeg skal træffe. Afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle. Spil kun den demotiverede patients rolle. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?
Prompt: Jeg ønsker at øve mine færdigheder og kompetencer indenfor konflikthåndtering. Du skal spille rollerne som relevante aktører, der har ansat mig, en bygningskonstruktør til at planlægge, koordinere og lede et større byggeri på en byggeplads i Danmark. Jeg spiller rollen som bygningskonstruktøren. Målet er at øve konflikthåndtering i forbindelse med samarbejdskonflikt imellem aktører og bygningskonstruktør. Skab et scenarie, hvor jeg kan øve mig i konflikthåndtering i forbindelse udfordringer mellem de forskellige aktører. Du må ikke komme med hjælp eller tips til, hvordan jeg kan håndtere konflikten. Brug anklagende sprogbrug og sæt mig i en situation, hvor jeg skal træffe en beslutning. Giv mig dilemmaer eller problemer i samtalen. Efter (indsæt antal interaktioner), afslut derefter med at fortælle mig, hvordan jeg klarede mig i situationen og hvad jeg kan gøre bedre næste gang. Spil ikke min rolle. Spil kun rollen som de relevante aktører, der er i konflikt med hinanden. Vent på, at jeg reagerer. Er opgaven forstået?