Denne vejledning henvender sig til undervisere, der vil lave en undersøgelse blandt de studerende. Værktøjet egner sig særligt godt til evaluering af undervisningen, men det kan også bruges til mange andre ting.
Undersøgelsesfunktionen er oplagt til diverse holdningsspørgsmål. Her er der ikke noget forkert svar og alt er baseret på, hvilken holdning man har til de forskellige problemstillinger. Det mest oplagte ville være en undervisningsevaluering, men den kan også bruges til meget andet på holdet.
Oprettelse
Først starter man med at gå ind under det rum og den plan, hvor man gerne vil placere undersøgelsen. Vælg Tilføj under Ressourcer og aktiviteter og derefter Vis alle.
Scroll ned i bunden og vælg Undersøgelse.
Når man har oprettet en undersøgelse, har man mulighed for at give den en titel og en kort introduktion. Hvis man i nederste højre hjørne vælger Rediger indstillinger, kan man indstille synlighed for de studerende, deadline og om undersøgelsen er forberedelse.
Det er som standard slået til, at undersøgelsen er anonym. Det er godt, hvis man bruger redskabet Undersøgelse til undervisningsevaluering og lignende, hvor deltagerne gerne skal kunne skrive deres ærlige mening anonymt. Men hvis du f.eks. vil bruge undersøgelsen til at indhente viden om de studerendes interesser for senere at planlægge aktiviteter og fordele dem i grupper, har du brug for at kunne sammenkæde de studerende med deres individuelle svar.
Afslut oprettelsen ved at vælge Gem.
Når man har oprettet en undersøgelse, er den tom. Der er ikke nogen spørgsmål, dem skal man selv tilføje. Der er 4 forskellige spørgsmålstyper.
Spørgsmålstyper
Nedenfor er hver af de fire spørgsmålstyper gennemgået med eksempler på, hvordan de kan bruges.
Her kan du skrive et spørgsmål, som deltagerne vil kunne besvare med fri tekst.
Herefter kan du vælge Gem eller Gem og opret nyt. Hvis du vælger den sidste mulighed, vil du for næste spørgsmål stadig kunne vælge mellem de fire typer spørgsmål.
Denne type spørgsmål kræver, at deltagerne skal kunne svare Ja eller Nej til spørgsmålet, da det vil være de eneste to muligheder, de får. Stil enkle spørgsmål og undgå indhold, der kan betyde, at både Ja og Nej vil være forkert. F.eks. 'Har du selv valgt at købe en Mac-computer?', som deltagere med en PC ikke vil kunne svare sandfærdigt på med Ja eller Nej.
Husk at gemme spørgsmålet, eller vælg Annullér, hvis du har fortrudt at tilføje et spørgsmål.
Denne type er god til at indsamle oplysninger, hvor der kan være flere, klart adskilte svar. Der er herunder mulighed for at vælge imellem 8 forskellige svartyper - dvs. formatet af de svar, deltagerne kan vælge.
Det er denne type svar, der er default. Her kan du selv vælge, hvilke tekster, der skal stå i svarmulighederne (her kaldet Alternativer). Det kan være en fordel at slutte af med alternativet 'Andet', hvis du ikke er sikker på, at din liste er udtømmende. Du kan også vælge at lade deltagerne vælge mere end én svarmulighed. I nedenstående tilfælde kan en deltager f.eks. godt have både en Mac og en PC.
Titlen på denne svartype kan være lidt misvisende. De muligheder deltagerne får er som ses nedenfor meningstilkendegivelser, som nok kan bruges noget bredere end blot til at lave aftaler.
Denne svartype går helt tydeligt efter at få deltagernes emotionelle feedback. Man bør være forsigtig med denne type, da en del emojis kan have forskellige betydninger i forskellige subkulturer.
Her handler det om hyppigheden af det, du spørger om. Du kan tilføje dine egne varianter, men default indstillingerne er meget generiske og dermed lette at afkode for deltagerne.
Her handler det om at lade deltagerne få lov til at give deres mening til kende om kvaliteten af et bestemt fænomen. Du kan ændre teksten i svarmulighederne og ændre i antallet ved at slette eller tilføje alternativer, men husk, at det enkle og generiske ofte vil være mest genkendeligt for deltagerne.
Det giver her næsten sig selv, at det her handler om antallet af det, der spørges om. Som default er der angivet mulighederne 1, 2, 3, 4 osv., men du kan ændre teksten til intervaller, som f.eks. 1-3, 4-6, 7-9 osv., og du kan ændre den sidste mulighed til at være noget i stil med 'Eller flere', '5+' osv.
Denne svartype minder meget om Kvalitet og emoji på den måde, at du spørger til deltagernes mening, og skalaen går fra dårlig til god. (Overvej i øvrigt, om det vil have betydning for svarene, at skalaen her går fra dårligt til godt. Du kan bytte rundt.) Da 'tilfreds' er nøgleordet, kan det anbefales at formulere spørgsmålet, så det begynder med 'Hvor tilfreds er du med...'.
Denne type minder meget om typen Tilfreds, hvor det blot her er ordet 'vigtigt', der er nøglen. Pas på med formuleringen. I nedenstående eksempel fastlåses deltagerens motiv for at have nyt udstyr til at handle om pral. Det kunne i stedet være pga. fagligt baserede krav til ydeevne.
Denne type spørgsmål kan bruges til at koble den samme type svarmulighed på flere forskellige kategorier eller udsagn. Den kan f.eks. bruges til i ét spørgsmål at få oplyst deltagernes tilfredshed om en række aspekter af undervisningen. Men den kan bruges med alle kombinationer af svarmulighed og udsagn. Her er det f.eks. brugt som en undersøgelse af deltagernes forestilling om, hvad der er et normalt niveau af IT-udstyr.
Svarmuligheden er sat til Tal.
Kategorierne er sat til at være forskellige typer IT-udstyr.
Resultatet kommer til at se ud som nedenfor vist.
Visning af dine spørgsmål
Hvis du vil se, hvordan dine spørgsmål kommer til at se ud for deltagerne, kan du i listen over spørgsmål i øverste højre hjørne vælge Vis undersøgelse. Så kan du se dine spørgsmål i den rækkefølge, de bliver vist. Du kan i listen over spørgsmål i øvrigt ændre rækkefølgen ved at trykke og holde musen nede på de seks prikker til venstre for spørgsmålet og så trække det til den placering, du ønsker, og slippe det der.
Tips til den gode undersøgelse
- Dine spørgsmål skal være enkle.
- Stil kun ét spørgsmål ad gangen.
- Hold dine spørgsmål neutrale.
- Stil spørgsmål, der er lette at forstå.
- Tænk over, hvad det egentlig er, du gerne vil vide.
Der findes masser af litteratur om, hvordan man laver gode spørgeskemaer og undersøgelser. Hvis du vil arbejde systematisk med undersøgelser, kan det anbefales at bruge noget tid på at sætte dig ind i muligheder og faldgruber.
Resultater fra undersøgelsen
Når de studerende har besvaret undersøgelsen, dukker deres svar op under de to faner Svar og Resumé.
Hvis du vælger fanen Svar, får du et overblik over alle deltagerne, og du kan vælge at se, hvad den enkelte har svaret.
Resultaterne fra en enkelt deltager ligner selve undersøgelsen, hvor det så blot er markeret, hvad deltageren svarede. Du kommer tilbage til oversigten ved at vælge 'Tilbage til svar' i øverste venstre hjørne.
Vælger du fanen Resume, får du en samlet oversigt for alle besvareler, og her vil opsætningen af svarene afhænge af spørgsmålstypen. Hvis deltagerne har svaret med fri tekst, kommer der en liste med alle svarene. Spørgsmål, hvor brugerne skal krydse felter af, kommer som pindediagrammer, og matrixspørgsmål vises som matrix.
Fra denne visning kan du også vælge at downloade svarene som en excel-fil. Resultaterne kan være lidt svære at aflæse i excel-filen, men metoden er god, hvis data skal kunne overføres til og behandles i et andet system.