English

VIA University College

Adgang til CLO3D gennem cloud

Denne vejledning er tiltænkt studerende som vil tilgå CLO3D gennem cloud-løsningen. Denne vejledning vil introducere dig for løsningen, hvordan du bruger den og hvordan du får hjælp.

Hvis du har brug for vejledning i at installere CLO3D på din egen computer, så klik her.

Introduktion

CLO3D er en softwareløsning, der omdanner 2D-designidéer til 3D-digitale  prototyper til mode- og beklædningsindustrien. Den giver en meget  realistisk visuel repræsentation af tøj og muliggør, at designere kan  visualisere og eksperimentere med stilarter, snit, farver og mønstre  uden at skulle skabe fysiske prøver. Dette fremskynder designprocessen  betydeligt, reducerer spild og tillader større udforskning og innovation i designet.

CLO3D kræver en kraftig computer for optimal ydelse, hvilket  ikke alle brugere har adgang til. Ved at bruge skyen kan en langsom computer få adgang til  CLO3D, da al den tunge databehandling foregår på kraftige fjernservere.  På denne måde fungerer brugerens enhed blot som et interface til at få adgang til at styre softwaren.

Systemkrav

Løsningen er baseret på AppStream 2.0 og i skrivende stund er minimumskravene:

En stabil internetforbindelse med 10 Mbit/s hastighed.

En computer med en web-browser der kan rendere HTML5. Her kan følgende nævnes:                                                                                   

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Safari
  • Microsoft Edge      

Ingen udvidelser eller plugins er påkrævet.

Brugere kan også tilgå løsningen på følgende browsere og devices:

  • Chrome og Safari på iPad (iOS 11 eller senere)
  • Android (Android 8 eller senere)
  • Microsoft Surface Pro (Windows 10) tablet

AppStream 2.0understøttes ikke på enheder med lavere opløsning end 1024x768 pixels.

Kom godt igang
  1. Tilgå http://clo3d.via.dk
  2. Her bliver du spurgt til dit VIA login, indtast dette og tryk næste
  1. Efter at have indtastet din kode spørger systemet om du vil tillade adgang til AWS - Amazon får ikke adgang til andet en din VIA-emailadresse - Tryk Acceptér.
  1. Du skulle nu se følgende billede, tilgå den virtuelle maskine ved at trykke på app-ikonet.
Overblik og opsætning

Din browser bør vise et vindue svarende til det nedenfor, med et virtuelt skrivebordsmiljø i hovedvinduet og en værktøjslinje i toppen, der viser:

  1. En appvælger, som VIA endnu ikke bruger.
  2. En vinduesskifter, hvis du finder det svært at skifte mellem dine åbne vinduer på den virtuelle maskine.
  3. En filbrowser, som vi vil kigge på i næste afsnit.
  4. En udklipsholder, der gør det muligt for dig at kopiere/indsætte mellem din lokale maskine og den virtuelle.
  5. Indstillinger
  6. Fuldskærmstilstand
  7. En knap til flere skærme, der gør det muligt for dig at arbejde på mere end én skærm.
  8. En knap til Fn-genveje, dine funktionsknapper er indstillet til kun at reagere på din lokale maskine, hvilket gør nogle tastaturgenveje svære at bruge.
  9. En profilknap der indeholder en knap til at afslutte sessionen.
  10. En loginskærm, som du kan læse om her.

Brug af programmet

Skærmområdet under værktøjslinjen repræsenterer skærmen på en computer i Frankfurt, for at bruge den kan du trykke på denne som om det var en computer foran dig, vi anbefaler dog at man starter med at bruge fuldskærmstilstand (6) mens man er ved at lære løsningen at kende.

Herunder kommer nogle fif til at gøre løsningen endnu nemmere at bruge.

Filer og OneDrive

Den virtuelle maskine har ingen af dine lokale filer, disse skal uploades og downloades manuelt via filbrowseren (3).

Hvis du både arbejder med filer lokalt og i cloudløsningen, kan dette være en langtrukken process, hvorfor vi anbefaler at bruge OneDrive.

Som studerende i VIA har du 1 TB cloud-storage.

For at opsætte Onedrive kan du følge nedenstående vejledninger (vær opmærksom på at bruge dit VIA-login begge steder):

  1. Følg denne vejledning i hvordan du opsætter OneDrive på din egen computer.
  2. Følg denne vejledning i hvordan du aktiverer OneDrive i Appstream.

Når du har fulgt ovenstående vejledninger vil alt du har gemt i OneDrive-mappen i cloud-løsningen automatisk vise sig på din lokale maskine og omvendt.

Amazon AppStream 2.0 og 11 flere sider - Arbejde - Microsoft​ Edge

Mac opsætning

Den virtuelle maskine kører Windows, hvilket betyder at vi bliver nødt til at lave nogle få opsætninger for at gøre oplevelsen bedre

For at aktivere Alt-knappen på den virtuelle maskine:

  1. Tandhjul
  2. Keyboard settings
  3. Use option as remote Alt Key

 

For at aktivere højreklik, åbn indstillinger på din mac og:

  1. Tryk Trackpad
  2. Vælg "Klik med to fingre" under Sekundært klik

 

Fejlfinding og oftest stillede spørgsmål
No streaming resources are available for your session

Følgende fejl skyldes en ikke-perfekt vurdering af nødvendige ressourcer - vent 10 minutter, klik på RETRY, og der vil være en session ledig til dig.

Your administrator has configured the application

Denne fejl er fordi du er i den forkerte administrative gruppe - kontakt IT-support.

Lag / Det hakker

Klienten skifter automatisk mellem at prioritere kvalitet og hastighed, dette kan være svært til tider, hvorfor vi anbefaler følgende hvis du oplever at det hakker:

  1. Tryk på tandhjulet.
  2. Tryk Streaming mode
  3. Vælg Best responsiveness.
Amazon AppStream 2.0 og 11 flere sider - Arbejde - Microsoft​ Edge
Jeg mistede forbindelsen - er mit arbejde gemt?

ClO3D gemmer automatisk hvert 10. minut - du kan finde dine filer i Documents\CLO\Assets_ver_x.x.x\Autosave.

Du kan læse mere om autosave funktionen og hvordan du ændrer på denne her.

Tech Support

Hvis ovenstående ikke hjælper, så kontakt endelig IT-support.

Hav gerne en optagelse af dit problem klar, så har vi de bedste forudsætninger for at hjælpe.

Brug nedenstående vejledning til let at lave en optagelse:

Skærmoptagelse ved brug af Microsoft Teams' "Møde nu"-knap
  • Start Teams og naviger til fanen Kalender på venstre side af appen.
  • Klik på "Møde nu"-knappen i øverste højre hjørne.
  • Giv dit møde en titel, vælg dine lyd- og videoindstillinger, og vælg derefter "Deltag nu".
  • Tryk "Del", Skærm.
  • Når mødet er startet, klik på tre-punkts-menuen og vælg "Start optagelse".
  • Alle mødedeltagere vil blive underrettet om, at en optagelse er startet.
  • Forklar dit problem så kortfattet som muligt og vis det på skærmen.
  • For at stoppe optagelsen, forlad mødet.
  • Inden for få minutter vil du blive underrettet via chat med et link til optagelsen, som du kan dele med support.
Forrige Vejledning Gode studiestøttende IT-redskaber
Næste Vejledning Brug SSO i CLO3D