Denne vejledning henvender sig til studerende og medarbejdere, der gerne vil kende til og benytte sig af den brede vifte af studiestøttende IT-redskaber, der er er til rådighed for VIAs studerende. Her får du overblik over, hvilke muligheder du har, og for de fleste redskaber finder du også udførlige beskrivelser af, hvordan du tager redskabet i brug. Bemærk, at redskaberne udvikler sig løbende, så selvom siden opdateres jævnligt, kan det forekomme, at nogle dele ikke er helt opdaterede.
Medarbejdere bør orientere sig på medarbejderportalens sider om webtilgængelighed for at sikre, at det indhold, der lægges ud til studerende, kan afkodes af redskaber til oplæsning m.m.
Alle studerende kan få brug for støtte. For nogle er det et behov, der opstår i perioder. Det kan f.eks. være rart at få hjælp til at strukturere studieaktiviteten i eksamensperioden, eller til at omdanne lydoptagelser til tekst. Andre oplever et mere permanent behov. Der kan være brug for at kunne diktere eller få læst tekster højt, eller for at tøjle opmærksomheden når indtrykkene bliver for mange. Du ved bedst selv, hvad du har brug for støtte til, så kig igennem listen herunder og fold den eller de sektioner ud, der vil kunne hjælpe dig.
Efterhånden som nye teknologier kommer til, vil siden her blive udvidet og opdateret.
Jeg har brug for hjælp til at...
Vejledningerne på denne side giver tips og tricks til IT-redskaber, der støtter dit studie. Men teknologien er ikke altid nok, og du kan få brug for menneskelig støtte. Du kan måske også have brug for at få afklaret, om du f.eks. er ordblind eller har andre funktionsnedsættelser, som gør at du kan få bevilliget særlige IT-redskaber. I VIA er der selvfølgelig også mulighed for personlig støtte. Det kan du læse mere om på MitVIAs sider om studievejledning og trivsel.
Du kan også finde inspiration til studieteknik på VIAs onlinekurser i Itslearning (kræver VIA-login).
For ordblinde er det en stor fordel at kunne få oplæst tekster. Det gælder både studiemateriale og egne opgaver. Oplæsning kan bruges til at kontrollere, at man faktisk fik skrevet det, man ville. Det kan også være til gavn for studerende, der ikke er diagnosticeret ordblinde. For de fleste studerende kan det være en tiltrængt variation at lytte til studiematerialet, når øjnene er ved at være trætte af at læse.
Du kan også se videovejledninger på ordlab.dk for flere tips til læse-skrivestøttende teknologi.
Der findes en række særlige programmer, der primært er designet til at hjælpe ordblinde. De fleste af dem kræver en særlig licens, og hvis man er diagnosticeret ordblind, kan man som regel få bevilliget en licens. Husk at du altid kan kontakte en SPS- vejleder, hvis du ønsker at søge en udredning for ordblindhed Vi hjælper vi dig med at søge Specialpædagogisk Støtte (SPS) | VIA. Læs mere i sektionen 'Være studerende'.
Hvis de funktioner der beskrives i Edge ikke dukker op hos dig, kan det være fordi du ikke er logget ind i browseren med din VIA-profil. Læs, hvordan du logger ind her.
I browserens adressefelt vil du for de fleste sider kunne finde et lille ikon, der lukker op for oplæsningsfunktionen.
Herved starter den indbyggede oplæser, og der åbnes umiddelbart under browserens fanebjælke et lille panel med knapper til at styre og indstille oplæsningen. Du kan:
- Spole frem og tilbage og starte og stoppe oplæsningen.
- Åbne og lukke indstillinger for oplæsning.
- Vælge oplæsningshastighed.
- Vælge stemme.
- Lukke for oplæseren.
Hvis oplæsningen lyder underligt, kan det skyldes, at den valgte stemme ikke passer til tekstens sprog. Når man åbner listen over stemmer, kan man se for hver enkelt stemme, hvilket sprog den passer til.
Du kan selv bestemme, hvor oplæsningen skal starte. Du skal blot vælge det eller de ord, du gerne vil starte ved. Alle tekster på skærmen læses op fra øverst til nederst - også menupunkter, billedtekster osv.
Det kan være en fordel at sætte siden i Forenklet læser-tilstand, inden man sætter oplæsning i gang. Læse mere om Forenklet læser længere nede i denne vejledning.
Der kan også være oplæsere i andre browsere. Vi anbefaler Edge, fordi den pt. lader til at være bedst, og fordi du med din VIA-profil har adgang til diverse fordele i Edge, når du logger ind.
Du kan få læst tekst op i Word ved at vælge fanen Gennemse (1). Vælg herefter Højtlæsning (2). Nu kommer der et lille panel med knapper til styring af højtlæsningen (3). Hvis du vælger ikonet for indstillinger, kan du regulere hastigheden og stemmen. Word finder selv ud af tekstens sprog. Højtlæsning starter der, hvor din markør står. Hvis du markerer et udsnit af teksten, er det kun dette, der bliver læst højt.
Der er ikke en egentlig pdf-læser indbygget i M365, men du kan åbne en pdf-fil i browseren Edge og så få den læst op der (se ovenfor). For at åbne en pdf-fil i Edge, skal du finde filen og højreklikke på den. Så skal du vælge Åbn med, og derefter vælger du Microsoft Edge. Hvis Microsoft Edge ikke fremgår af listen, skal du vælge Vælg en anden app. Nu får du en længere liste over apps, der kan åbne en pdf-fil.
Hvis du åbner pdf-filen fra en hjemmeside i Edge, vil den i reglen helt af sig selv åbne i Edge. Det gælder også, hvis du åbner den fra dit OneDrive, hvis du tilgår det i Edge.
Hvis du vælger at åbne en pdf med Word, vil den blive omdannet til et redigerbart dokument. Kvaliteten af denne scanning kan variere, men den ser ud til at blive bedre. Du kan dermed også bruge højtlæseren i Word til at oplæse pdf-filer.
Du kan slå diktering til på flere niveauer. Det kan være på styresystemniveau eller i den enkelte applikation.
Sæt cursoren i det felt, du vil skrive i. Tryk på Windowstast+H. Der fremkommer et lille vindue. Den er som regel aktiveret med det samme. Ellers kan du aktivere den ved at trykke på mikrofonsymbolet i midten. Du kan nu diktere.
I Word kan du aktivere diktering i værktøjslinjen 'Hjem'. Vælg blot 'Dikter'.
Placeringen af ikonerne på værktøjslinjen kan variere alt efter størrelsen af den skærm, du arbejder på. Hvis du ikke kan finde funktionen 'Dikter', kan du søge efter den i feltet 'Søg' i øverste bjælke i vinduet.
I Powerpoint kan du aktivere diktering i værktøjslinjen 'Hjem'. Vælg blot 'Dikter'.
Placeringen af ikonerne på værktøjslinjen kan variere alt efter størrelsen af den skærm, du arbejder på. Hvis du ikke kan finde funktionen 'Dikter', kan du søge efter den i feltet 'Søg' i øverste bjælke i vinduet.
Du kan slå skriveforslag til i Windows 11. Bemærk dog, at forslagene holder sig strengt til forslag, der starter med præcis de bogstaver, du allerede har skrevet. Så hvis du staver forkert i begyndelsen af ordet, vil du ikke få foreslået det ord, du forsøger at skrive.
For at slå skriveforslag til, skal du åbne Indstillinger. Vælg Tid og sprog og herunder Indtastning. Du kan nu slå tekstforslag til, og du kan også vælge at aktivere genkendelse af sprog, så at computeren selv finder ud af, hvilket sprog du er gået i gang med at skrive på.
Stave- og grammatikkontrol er som regel aktiveret i Word. Når du begynder at skrive, vil eventuelle stavefejl blive understreget med en rød bølgelinje. Grammatiske fejl vil blive understreget med en blå bølgelinje. Når du ser sådan en streg, kan du f.eks. vælge at få et stykke tekst omkring fejlen læst op.
Hvis du åbner Editor kan du få hjælp til at rette dine fejl og til dels til at rette op på din stil. Editorsymbolet er en blyant med tre blå streger ud fra. Den ligger både under fanen Hjem og Gennemse. Når du klikker på den, får du en menu, hvor du kan få hjælp til følgende:
- En overordnet vurdering af din tekst
- Stavekontrol med forslag til korrekt stavning
- Grammatikkontrol
- Sproghjælp til din skrivestil
- Tjek, om din tekst er kopieret fra nettet
- Statistisk om din tekst
Når du skal i gang med at skrive en større opgave, får du brug for en held del forskellige kompetencer. Du skal f.eks. have styr på dine referencer - altså at du tydeligt viser, hvilke dele af teksten du selv har skrevet, og hvornår du direkte gengiver, hvad andre har skrevet. Til dette findes en hel række redskaber, som VIA Biblioteket allerede har beskrevet i en samling vejledninger under titlen 'Referencehåndtering' og på siden 'Referencestandarder', der handler om at referere korrekt efter de formelle standarder.
Det meste af arbejdet med at skrive en opgave handler dog om, at du skal præsentere den viden, du har tilegnet dig gennem et forløb eller måske hele din uddannelse. Her har du primært brug for at trække på den faglige viden, du har fået fra studierne, men også de opgaveskrivningsteknikker, som du har lært gennem hele din skoletid.
Det er derfor ikke alting, teknologierne skal hjælpe os med. Du lærer oftest mere af at tænke selv. Men der er kommet en hel del redskaber frem, som hvis de anvendes med omtanke kan understøtte skriveprocessen. De fleste er baserede på kunstig intelligens af den særlige type, der kaldes LLM - Large Language Models. Nedenfor kan du få teknisk vejledning til at bruge kunstig intelligens sikkert, men husk at søge feedback fra dine undervisere/vejledere og/eller biblioteket, i forhold til at bruge det fornuftigt uden at snyde eller begå plagiat.
Copilot er en chatrobot baseret på kunstig intelligens (AI). Alle VIAs studerende og ansatte har adgang til at bruge Copilot i browseren Edge. Denne browser er standard på de fleste PC'er, men den kan også installeres på Mac.
Fordelen ved at bruge Copilot i Edge frem for f.eks. ChatGPT er, at du med din VIA-profil kan prompte sikkert uden at dit input kommer uden for VIA. Du må dog ikke bruge hverken Copilot eller anden kunstig intelligens til at behandle personlige eller personfølsomme oplysninger, da disse redskaber ikke lever op til lovgivningen om GDPR.
Læse mere i vejledningen om Copilot i Edge.
Hvis du ikke allerede har Microsoft Edge på din computer, kan du downloade og installere den på Microsofts egen side for download af Edge. Følg blot anvisningerne for download og installation, men husk at vælge det rigtige download til din computermodel.
Matematiske udtryk skal ofte skrives med lidt mere end almindelig tekst, og der skal nogle gange sættes figurer og diagrammer ind. Derfor kræver det lidt ekstra hjælpeprogrammer at gøre det. Vær dog opmærksom på, om hjælpeprogrammerne kan mere end godt er. Hvis du altid får computeren til at løse dine ligninger og lave dine diagrammer, går du højst sandsynligt glip af vigtig læring. Desuden kan computeren fejle, så hvis du ikke forstår det, den skal gøre, kan du i reglen heller ikke få øje på dens fejl. Spørg din underviser i matematik, hvis du er i tvivl om, hvornår og hvor meget det er godt, at lade computeren regne for dig.
WordMat er et tilføjelsesprogram til Word. Når du installerer det, bliver det lettere at skrive matematiske udtryk i Word, du kan indstætte grafer, figurer, diagrammer og lignende , og du kan få programmet til at beregne ligninger og opbygge diagrammer. WordMat udbydes af EUDUAP, og du kan læse mere, downloade og finde vejledninger her.
I OneNote kan du konvertere håndskrevne tal og tegn til pæne, matematiske udtryk. Du kan også få hjælp til ikke blot at løse opgaver men også at få trin-for-trin vejledninger i, hvordan de skal løses. Ligesom du kan vælge at øve dig i lignende opgaver. OneNote kan dermed være et alternativ til WordMat, som ellers er et udmærket tilføjelsesprogram til Word.
Du finder matematikfunktionerne under fanen 'Tegning'.
Hvis du vil skrive en ligning, kan du gøre følgende:
- Vælg en pen.
- Skriv direkte på den aktuelle side.
- Brug frihåndsmarkering til at tegne en kreds omkring det skrevne.
- Vælg 'Håndskrift til matematik'.
Nu konverteres det skrevne til matematiske tal, tegn og symboler. Fortolkningen kan tage fejl, men så kan du rette til eller prøve igen. Når du er tilfreds med resultatet kan du markere det og så vælge 'Matematikassistent'. Derved åbnes et felt i højre side. Indholdet er tilpasset det matematiske udtryk, du har skrevet. I dette eksempel kan du vælge imellem at få tegnet en graf eller at løse ligningen for x.
Vælger du at få løsningen, får du flere muligheder. Du kan nu vælge at få forklaret trinnene i løsningen, eller du kan øve dig på lignende ligninger.
Med Microsoft Lens kan du hurtigt gemme underviserens håndskrevne noter fra tavlen. Det er en app, du kan hente til din telefon og logge ind på med din VIA-profil. Den fungerer lidt som et kamera, hvor du kan tage billeder, men du kan vælge nogle lidt anderledes indstillinger. F.eks. kan du indstille den på 'Whiteboard'. Så vil app'en finde noget, der kan fortolkes som et whiteboard. Hvis du sidder lidt skævt for tavlen, kan den også rette op, så det resulterende billede ser ud som om, du har taget det lige foran tavlen.
Forenklet læser
Forenklet læser er et redskab, der tilpasser visningen af en tekst på din skærm. Den har tilformål at fjerne forstyrrende elementer, så du bedre kan fokusere på det, du skal læse. Den kan også i nogle tilfælde lave en indholdsfortegnelse over en hjemmeside. Hvis du slår forenklet læser til, før du sætter oplæsning i gang, vil du også lettere kunne slippe for, at den læser ting, der ikke hører til selve teksten. Nedenfor ses to skærmklip af en side uden (øverst) og med (nederst) Forenklet læser slået til.
Når du har slået Forenklet læser til, får du forskellige muligheder for at understøtte dit fokus yderligere. F.eks. kan du vælge at slå linjefokus til, så du kun ser 1, 3 eller 5 linjer ad gangen.
Du kan også få siden oversat eller læst op.
Nedenfor kan du se, hvor du finder Forenklet læser i nogle af Microsofts programmer og services.
Symbolet for Forenklet læser finder du til højre i adresselinjen for den hjemmeside, du er inde på. Hvis symbolet mangler, er det fordi den pågældende side ikke understøtter Forenklet læser.
I Word finder du Forenklet læser i fanen Vis. Når du slår Forenklet læser til i Word, bliver din tekst vist med større mellemrum mellem bogstaver og linjer. Du kan også slå linjefokus til, og du kan få ordene delt op i stavelser.
I Word kan du også vælge Fokus (til højre for Forenklet læser eller i bunden af vinduet). Så forsvinder menuer m.m., og du har kun siden med tekst på skærmen. Det svarer lidt til fuldskærmsvisning.
I Onenote finder du Forenklet læser i fanen Vis. Forenklet læser vil opføre sig lidt forskelligt, alt efter det indhold, du har på den aktuelle side i din notesbog. Ren tekst bliver vist med større mellemrum mellem bogstaver og linjer. Pdf-filer vil den så vidt muligt omdanne til tekst.
I OneNotes Forenklet læser kan du desuden slå linjefokus og opdeling i stavelser til, få fremhævet forskellige ordklasser, få teksten oversat og slå Læsecoach til. Læs mere om læsecoach længere nede i denne vejledning.
Hvis du har en skærmlæser eller oplæserværktøj til at læse dette afsnit op for dig, er du allerede godt på vej med at bruge teknologi til at kompensere for dårligt syn. Hvis ikke, kan du overveje at starte med netop det - at få din browser til at læse teksten op for dig. I adresselinjens højre side finder du et A med to lydbølger ud fra. Vælg dette for at starte oplæsning af siden. Denne funktion er kun tilgængelig på sider, der egner sig til oplæsning.
Du kan vælge at zoome ind på flere niveauer. Hvis du vælger zoom til i din computers skærmindstillinger, vil det slå igennem i langt de fleste programmer og du behøver dermed ikke indstille zoom mere end et sted.
PC: For at indstille zoom på skærmniveau kan du højreklikke på din skrivebordsbaggrund og vælge Skærmindstillinger. Scroll herefter ned til afsnittet Skalér og layout. Her kan du indstille Skala til mellem 100 og 175%.
Mac: Se Apples egen vejledning: Zoom ind på indhold på skærmen på Mac.
Hvis du har nedsat hørelse, eller for den sags skyld hvis højttalerne i din computer er gået i stykker, kan du få omsat tale til tekster på flere måder. Nedenfor finder du en liste over situationer eller programmer, hvor du kan få undertekster på videoer, møder osv.
Til Teamsmøder kan du slå live undertekster til. Du kan slå dem til for hvert enkelt møde, eller du kan i indstillinger i Teams under Billedtekster og transskriptioner vælge altid at få vist liveundertekster i møder. Hvis underteksterne kommer på det forkerte sprog, kan du i øverste højre hjørne af tekstfeltet vælge tandhjulsikonet for indstillinger og herefter vælge det korrekte sprog for både tekster og tale.
Hvis du slår Forenklet læser til i Word online, vil du også få adgang til Læsecoach. Dette er en AI-baseret funktion, der kan vurdere nøjagtigheden af din oplæsning og give dig feedback samt forslag til ord, du bør øve. Funktionen kan bruges til at træne oplæsning, og den kan især være en god øvelse til at træne udtale på et fremmedsprog, du er ved at lære.
Start Word i browserversionen og åbn den tekst, du vil træne at læse op. Vælg fanen Vis og derefter Forenklet læser. Vælg nu Læseindstillinger og slå derefter Læsecoach til.
Nu ændres Play-pilen i bunden af tekstfeltet til et mikrofonsymbol. Klik på dette og følg herefter programmets anvisninger.
Det sker af og til, at du har fået en tekst, der teknisk set er et billede. Så kan oplæsningsredskaberne ikke læse teksten op for dig. Du kan heller ikke markere den og kopiere den ind et andet sted. Hvis der er tale om udleveret studiemateriale, f.eks. en pdf i Itslearning, kan det være en god idé at gøre jeres underviser opmærksom på, at materialet ikke er webtilgængeligt (et andet ord for egnet til oplæsning). Men du kan også selv konvertere billede til tekst.
Hvis en pdf-fil ikke kan læses op, er den sikkert lavet som en scanning, der ikke er OCR-behandlet. Du kan få Word til at scanne den for dig. Resultatet er ikke altid helt optimalt. Især ikke, hvis der er mange tegninger, tabeller og billeder med. Men det er ofte ret godt og som regel godt nok til at være grundlag for oplæsning.
Du skal starte med at placere filen et sted, hvor den kan åbnes fra Word. Hvis du downloader den, placeres den i Overførsler og kan åbnes derfra. Så starter du programmet Word op. Vælg Åbn og derefter Gennemse. Nu kan du finde og vælge den gemte pdf. Hvis du ikke kan se den, så tjek, at stifinderen er sat til at tage alle filtyper med. Vælg Åbn.
Nu kommer der en meddelelse om, at din fil konverteres til et Word-dokument. Vælg OK. Nu åbnes filen. Hvis der kommer en gul bjælke over filen, skal du måske give tilladelse til redigering og igen vælge OK til at der dannes et Word-dokument. Husk at gemme dokumentet, hvis du skal bruge det i læsbar tilstand senere.
Hvis du har en fysisk kopi af en tekst, kan du logge ind på en printer og scanne teksten som pdf-fil til dig selv. Husk at vælge OCR-scanning. Denne metode bør kun bruges, hvis du ikke allerede har teksten som fil. Det er ikke en bæredygtig løsning at printe en tekst blot for at OCR-scanne den.
Denne funktion er efter alt at dømme kun tilgængelig i Enterprise-versionen af Windows 11.
Hvis du kun skal bearbejde en kort tekst, hvor hele teksten kan ses på skærmen på en gang, kan du bruge det indbyggede Klippeværktøj i Windows 11. Tryk på Shift+Alt+S for at tage et skærmklip. Nu bliver skærmen mørkere, og musemarkøren skifter til et lyst plus. Placer musen i det ene hjørne af det område, du vil tage et klip af. Hold venstre museknap nede og træk musen hen over det område du vil have med, og slip knappen, når du er tilfreds.
Nu dukker der en besked op i nederste højre hjørne af din skærm. Klik på skærmklippet og programmet Klippeværktøj åbnes med dit skærmklip. Vælg nu knappen Teksthandlinger og derefter Kopiér al tekst. Nu har du teksten i din udklipsholder og kan sætte den ind i et program med oplæser - f.eks. Word.
Hvis du har optaget lyd eller video i forbindelse med praktik eller andet feltarbejde, kan du få brug for at transskribere lyden til tekst for at kunne indsætte eksempler i en opgave. Du kan transskribere op til 300 minutters lydoptagelser til tekst hver måned, hvis du bruger transskribering i Word. (Forudsat at du er logget ind i Word med din VIA-profil.) Du kan gøre det både i online-versionen og i skrivebordsapp'en. Her tager vi udgangspunkt i skrivebordsapp'en.
Åbn Word og find værktøjet 'Dikter'. Klik på den lille pil under ikonet og vælg 'Transskriber'.
Der åbner sig nu et vindue i højre side. Du kan vælge imellem at uploade en lydfil eller starte optagelse. Optagelse er ikke helt det samme som diktering, fordi Word ved transskribering både skelner mellem forskellige stemmer og registrerer, hvornår hver replik begynder. Man kan dermed få vist, hvem der taler og hvornår i optagelsen de siger det. Man kan selv navngive de talende, der ellers blot benævnes 'Taler 1', 'Taler 2' osv.
Uanset om man uploader en fil eller optager direkte vil der blive gemt en kopi af lydfilen på dit OneDrive under mappen 'Transskriberede filer'. Du kan både transskribere lydfiler og videoer af de mest almindelige formater såsom .mp3 og .mp4.
Nogle gange støder du på tekster på fremmede sprog, som indeholder viden, der er vigtig for dig. Meget faglitteratur bliver kun skrevet på engelsk, og det kan også være rart at få oversat danske tekster, hvis dit modersmål er et andet. Husk blot på, at selvom oversættelsesteknologierne er blevet rigtig gode, så kan de tage fejl. Og skal du referere til en kilde, skal det naturligvis være på originalsproget.
Mange hjemmesider kan du oversætte direkte i browseren. Det gælder fortrinsvist hjemmesider med almindelig tekst og billeder.
Når du har fundet den side, du gerne vil have oversat, starter du 'Forenklet læser'.
Det første der sker er, at hele siden nu opstilles i forenklet udseende. Du kan nu øverst til højre vælge 'Læsepræferencer'. Vælg sprog, der skal oversættes til og aktiver 'Oversæt hele siden'.
Når du én gang har være inde at få en side oversat fra dansk til et andet sprog, kan du fremover blot højreklikke på en hjemmeside og vælge Oversæt til (det valgte sprog). I ovenstående tilfælde ville der f.eks. fremover komme til at stå Oversæt til engelsk.
Når du har fundet den side, du gerne vil have oversat, vælger du de tre små prikker øverst til højre. Vælg 'Oversæt' på den menu, der fremkommer.
Ikonet for oversættelse dukker nu op i søgefeltet. Hvis du vælger det, kan du se, hvilket sprog siden er registreret til, og du kan vælge andre sprog at oversætte til. Vælg de tre prikker for at aktivere menuen til at vælge flere sprog.
Du kan også oversætte i Word. Denne funktion kan også bruges, hvis oversætterfunktionen ikke er tilgængelig i browseren. Kopier blot teksten og sæt den ind i et Word-dokument. Vælg nu fanen 'Gennemse' og herefter pilen under 'Oversæt'. Du kan nu vælge at få oversat kun et markeret område eller hele teksten.
Dette åbner et felt i højre side, hvor du kan vælge sprog og endelig knappen 'Oversæt'.